تاثیر وزن، مدت زمان و شیوه ی حمل کوله پشتی بر تعادل کودکان دوره ی دوم ابتدایی
کد مقاله : 1274-3RDPECONF (R2)
نویسندگان
عبدالله معروف *، روح الله جابری پور
دبیر آموزش وپرورش
چکیده مقاله
هدف از انجام این مطالعه بررسی اثر مشخصات حمل کوله پشتی بر تعادل دانش آموزان پسر بود. نمونه آماری شامل 25 دانش آموز با وضعیت جسمانی سالم بود که به صورت نمونه در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی انتخاب شدند. با توجه به ترکیب درصد وزن کوله پشتی(ده، پانزده، بیست درصـد(، محل و موقعیت حمل کوله پشتی در ناحیه خلفی ستون فقرات بالا(T7 ) وسط(T12) و پـایین (L3) و مـدت زمـان حمل کوله پشتی (کمتراز 7 دقیقه و بیشتر از 30 دقیقه حمل کوله پشتی) مشخص شـد. تعادل ایستا و پویا با استفاده از آزمون لک لک و آزمون Y مورد ارزیابی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار( 23 SPSS) استفاده شد. براساس یافته های پژوهش با افزایش وزن کوله پشتی تعادل ایستا کاهش معنی داری داشت. در وضعیت های مختلف حمل کوله پشتی در سطوح مختلف نیز تعادل ایستا اختلاف معنی داری داشت و حمل پشتی در سطح پایین پشت سبب کاهش معنی دار تعادل ایستا شد. همچنین در وضعیتی که آزمودنی کوله پشتی را بیشتر از 30 دقیقه حمل می کرد، تعادل ایستا کاهش معنی داری داشت. تعادل پویا در جهات مختلف با افزایش وزن کوله پشتی کاهش معنی داری داشت. همچنین در وضعیتی که کوله پشتی در سطح پایین پشت حمل می شد، تعادل پویا در جهات مختلف کاهش معنی داری داشت. با افزایش زمان حمل کوله پشتی، به جز جهت قدامی در هر دو پا ، در بقیه جهات تعادل پویا کاهش معنی داری داشت.
کلیدواژه ها
تعادل ایستا، تعادل پویا، کوله پشتی، آزمون لک لک، آزمون تعادلی Y
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر