تأثیر فعالیت ورزشی بر خودکارآمدی و تنظیم هیجان در دختران نوجوان علاقه‌مند و غیرعلاقه‌مند به بسکتبال در مدارس شهریزد
کد مقاله : 1281-3RDPECONF (R2)
نویسندگان
فرشته کتبی *، مهدیه اسلامی نصرت ابای، اعظم طلابی مزرعه نو
استادیار دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
با توجه به گسترش روزافزون چالش‌های روانی و هیجانی نوجوانان، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فعالیت ورزشی بر خودکارآمدی و تنظیم هیجان در دختران نوجوان علاقه‌مند و غیرعلاقه‌مند به بسکتبال در مدارس شهریزد انجام شد. نمونه مورد مطالعه شامل 75 دانش‌آموز دختر که به طور منظم در فعالیت‌های بسکتبال شرکت داشتند و 80 دانش‌آموز دختر که تمایلی به این ورزش نداشتند، از مدارس متوسطه شهر یزد بود. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه خودکارآمدی شرر (1982) و پرسشنامه تنظیم هیجان گروس و جان (2003) بود. تحلیل آماری با استفاده از آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس عاملی در نرم‌افزار SPSS نسخه 26 نشان داد که دختران علاقه‌مند به بسکتبال دارای خودکارآمدی بالاتر و توانایی بیشتری در تنظیم هیجان‌های خود بودند. همچنین، فعالیت ورزشی موجب بهبود مدیریت استرس و افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان شد. این نتایج بر اهمیت گسترش فعالیت‌های ورزشی در مدارس تأکید دارد. لذا ترویج فعالیت بدنی منظم در مدارس و ایجاد شرایط مساعد برای مشارکت در ورزش‌های گروهی، می‌تواند به عنوان راهکاری مؤثر در پیشبرد رشد روانی-اجتماعی و ارتقای سلامت کلی نوجوانان به شمار رود.
کلیدواژه ها
فعالیت ورزشی، خودکارآمدی، تنظیم هیجان، بسکتبال، دانش‌آموزان نوجوان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی