| تربیت بدنی برای دانش آموزان با نیاز های ویژه( کلاس فراگیر) |
| کد مقاله : 1293-3RDPECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
ندا بوداغی * آموزش و پرورش |
| چکیده مقاله |
| نظام تعلیم و تربیت از گذشته های دور تا به امروز تحولات شگرفی یافته و دوره های متفاوتی را از سر گذرانده است، در این میان چگونگی آموزش و همچنین جایابی آموزشی دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز با گذر زمان دستخوش تغییراتی شده است، به گونه ای که امروزه سعی بر آن است که آنها در محیط های با کمترین محدودیت قرار بگیرند. فراگیرسازی موجب حضور دانش آموزان با تفاوتهای فردی گوناگون در یک کلاس میشود که این مهم میتواند یکی از راهکارهای دستیابی به اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش قلمداد شود که یکی از اهداف آن تامین و بسط عدالت در برخورداری از فرصتهای تعلیم و تربیت با کیفیت مناسب با توجه به تفاوتها، میباشد. در یک کلاس تربیت بدنی فراگیر، تفاوتهای فردی، پنهان یا مورد تمسخر قرار نمیگیرند، بلکه دانشآموزان به طور همزمان یاد میگیرند که به طیف گستردهای از تواناییها و مهارتها احترام بگذارند، به منحصر به فرد بودن شخص ارزش میدهند و همچنین نقاط قوت خود را تشخیص میدهند. حضور چالش برانگیز دانش آموزان با نیازهای ویژه در کلاس عادی در قالب آموزش فراگیر برای موفقیت نیازمند شرایطی است. یکی از این الزامات، دانش کافی معلمان در مورد این گروه از دانش آموزان و داشتن آمادگی لازم برای پذیرش این دانش آموزان در کلاس خود میباشد. انواع مختلفی از روش های یادگیری به کمک همسالان، مانند یادگیری مشارکتی و تدریس توسط همسالان، به عنوان رویکردهای آموزشی جایگزین برای گنجاندن دانش آموزان کم توان در آموزش عمومی و تربیت بدنی وجود دارد. |
| کلیدواژه ها |
| دانش آموزان نیاز ویژه، کلاس فراگیر، تربیت بدنی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
