| ارزیابی اثربخشی برنامههای یادگیری حرکتی تلفیقی (PAL) بر نتایج تحصیلی در دروس علوم و ریاضیات دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی |
| کد مقاله : 1299-3RDPECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
سعدون محمدی *1، کیوان غریبی2، دانش ناصری3 1دکتری ، تربیتبدنی و اداره آموزش و پرورش سقز، سقز، ایران 2کارشناسی ارشد ، علوم تربیتی ، اداره آموزش وپرورش ناحیه 1 سنندج، ایران 3کارشناسی ، علوم تربیتی، اداره آموزش وپرورش ناحیه 1 سنندج، ایران |
| چکیده مقاله |
| هدف: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر برنامههای یادگیری حرکتی تلفیقی (PAL) بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی در دروس علوم و ریاضیات بود. روش کار: روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و جامعه آماری آن را کلیه دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی شهر سنندج در سال تحصیلی 1403-1404 تشکیل دادند که تعداد 50 نفر به شیوه نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و براساس نمرات پیش آزمون (عملکرد) به دو گروه 25 نفری آزمایش و مداخله تقسیم شدند. مرحله مداخله در شش جلسه به طول انجامید که در آن گروه مداخله مباحث ریاضی و علوم را حیاط مدرسه به صورت بازی و ورزش آموزش دیدند، در حالیکه شرکتکنندگان گروه کنترل آموزش را به روش سنتی در کلاس توسط معلم دریافت نمودند. جهت جمع آوری دادهها از آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی و علوم استفاده شد. و از آزمونT وابسته و مستقل برای تحلیل داده استفاده شد. یافته ها: نتایج آزمون T مستقل برای بررسی تفاوت بین گروهی در مرحله پیش آزمون در دو گروه برای هر دو درس ریاضی و علوم تفاوت معناداری را نشان نداد. اما در مرحله پس آزمون تفاوت بین دو گروه در هر دو درس ریاضی و علوم معنادار بود. همچنین نتایج آزمونT وابسته برای بررسی تفاوت درون گروهی، در هر دو گروه کنترل و مداخله افزایش معناداری را نشان داد. نتیجه گیری: یافتهها نشان میدهد ادغام فعالیتهای حرکتی با آموزش دروس علمی یادگیری مفاهیم دروس ریاضی و علوم تسهیل میکند. |
| کلیدواژه ها |
| یادگیری حرکتی تلفیقی( PAL )ُ پیشرفت تحصیلی، ریاضی، علوم، دانش آموزان پایه چهارم ابتدای |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
