نقش کارورزی و کار آموزی در رشد حرفه ای مرتبط با رشته تربیت بدنی
کد مقاله : 1302-3RDPECONF (R1)
نویسندگان
فرشته اطهری صحت *1، پریا فولادوند2، محدثه قاسمی3، مهشید مقدسی3
1دانشجوی کارشناسی رشته تربیت بدنی
2دانشجوی کارشناسی تربیت بدنی
3دانشجوی کارشناسی تربیت بدنی
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی تجارب زیسته دانشجومعلمان رشته تربیت بدنی از نقش کارورزی در رشد حرفه ای مرتبط با تربیت بدنی است . به همین منظور از رویکرد کیفی و روش پدیدار شناسی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان ، زینب کبری (س) اراک رشته تربیت بدنی بودند که با روش نمونه گیری هدفمند ۲۰ نفر از آنها انتخاب شدند. ملاک انتخاب دانشجویان تجربه گذراندن واحد های کارورزی ۱ ، کارورزی ۲ و کارورزی ۳ بودند. بنابراین دانشجویانی انتخاب شدند که ترم ۷ رشته تربیت بدنی را به پایان رساندند و وارد ترم ۸ می‌شدند. به منظور جمع آوری داده ها از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد .تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش هفت مرحله ای کلایزی صورت پذیرفت. نتایج به دست آمده حاکی از وجود دو مضمون کلی چالش ها و فرصت های ایجاد شده یا نقاط مثبت و منفی درکارورزی برای دانشجومعلمان بود. ازاین چالش ها می توان به فشار کاری و استرس ، نبود راهنمایان متخصص ، عدم هماهنگی بین آموزش نظری و عملی ، کمبود تجهیزات و امکانات ورزشی و از فرصت ها میتوان به تجربه محیط واقعی کار ، یادگیری از متخصصان ، تقویت مهارت‌های عملی ، ارتباط با جامعه حرفه‌ای اشاره کرد .
کلیدواژه ها
آموزش و پرورش ، تربیت بدنی ، کارورزی ، رشد حرفه ای ، پدیدار شناسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر