نقش میانجی کیفیت روابط بین فردی در اثر هوش هیجانی بر انگیزه درونی معلمان تربیت بدنی استان گیلان
کد مقاله : 1307-3RDPECONF (R2)
نویسندگان
مجتبی حسن نژاد *
دبیر درس تربیت بدنی
چکیده مقاله
هدف تحقیق حاضر تعیین نقش میانجی کیفیت روابط بین فردی در اثر هوش هیجانی بر انگیزه درونی معلمان تربیت‌بدنی بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی، از نظر ارتباط بین متغیرها از نوع همبستگی و از لحاظ زمان، مقطعی می‌باشد. جامعه آماری این تحقیق معلمان و دبیران تربیت بدنی زن و مرد استان گیلان در سال تحصیلی 1401-1402 به تعداد 857 نفر بودند که از بین آنان با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی تعداد 269 نفر از معلمان و دبیران تربیت‌بدنی استان گیلان به عنوان نمونه در پژوهش شرکت نمودند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه های استاندارد هوش هیجانی لین و همکاران (2009)، پرسشنامه رضایت نیاز در روابط (لاگاردیا و همکاران، 2000) و انگیزه درونی معلمان (گاگنه و همکاران، 2010) بود. به‌منظور آزمون فرض‌های آماری از مدل معادلات ساختاری واریانس محور با استفاده از نرم افزار‌های SPSS 26 وSmart-PLS 3.2.9 در سطح خطای 05/0 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد هوش هیجانی بر انگیزه درونی (379/0=β) و کیفیت روابط بین فردی (861/0=β) معلمان تربیت بدنی تاثیر دارد. همچنین کیفیت روابط بین فردی بر انگیزه درونی (468/0=β) معلمان تربیت بدنی تاثیر دارد. در نهایت کیفیت روابط بین فردی در اثر هوش هیجانی بر انگیزه درونی معلمان تربیت بدنی دارای نقش میانجی می‌باشد (403/0=β). با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می شود مدیران مدارس و مدیران تربیت بدنی ادارات آموزش و پرورش استان گیلان جهت بهبود انگیزش درونی معلمان تربیت‌بدنی اقدام به برگزاری کارگاه های آموزش هوش هیجانی و برگزاری برنامه های تفریحی در قالب فعالیت های فوق برنامه نمایند.
کلیدواژه ها
هوش هیجانی، کیفیت روابط بین فردی، انگیزه درونی، معلمان تربیت بدنی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر