تاثیر یک دوره بازی‌های اصلاحی بر وضعیت نیمه فوقانی کودکان کم شنوا
کد مقاله : 1308-3RDPECONF (R1)
نویسندگان
غزل فلاحیان، سجاد روشنی *، ابراهیم محمدعلی نسب فیروزجاه
دانشگاه ارومیه
چکیده مقاله
کودکان کم‌شنوا با مشکلات هماهنگی و وضعیت بدنی (به‌ویژه بخش بالایی) روبرو هستند. علت ‌این مشکلات عبارت است از ضعف عضلات، کمبود تحرک، و الگوهای حرکتی نامناسب که به سلامت روانی، اجتماعی و فیزیولوژیکی آنها تأثیر منفی می‌گذارد.‌ایجاد پوسچر مناسب از کودکی برای رشد سالم حائز اهمیت است، و بازی‌های اصلاحی می‌تواند در بهبود ناهنجاری‌های جسمانی‌این گروه کمک کند.
در‌این پژوهش مداخله‌ای کارآزمایی بالینی، 30 کودک کم‌شنوا به دو گروه تمرین و کنترل تقسیم شدند. متغیرهای کایفوز با استفاده از گونیومترپرو و شانه گرد و سربه جلو با استفاده از روش فتوگرامتری ارزیابی شدند. داده‌های بدست آمده توسط آزمون آماری آنکوا و یومن ویتنی در نرم افزار اس.پی.اس.اس و در سطع معناداری 0.05 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مداخله تأثیر معناداری بر سربه‌جلو (0.02=p) داشت، اما بر کایفوز (0.58 =p) و شانه‌گرد (0.16=p) تأثیر معناداری نبود. بازی‌های اصلاحی می‌توانند برای بهبود سربه‌جلو در کودکان کم‌شنوا 11 تا 14 سال استفاده شوند.
کلیدواژه ها
بازی اصلاحی، وضعیت بدنی، کایفوز، شانه گرد، سربه جلو
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر