نگاهی به عوامل اجتماعی موثر بر سبک زندگی سالم دانش آموزان
کد مقاله : 1324-3RDPECONF
نویسندگان
محمدهادی قاسمیان *1، فرحناز قاسمیان2، الیزا عابدینی3
1آموزش و پرورش استان مازندران
2مازندران. گلوگاه. خیابان 17 شهریور. پلاک 29
3مازندران. ساری.ناحیه یک
چکیده مقاله
پژوهش حاضر به بررسی رابطه عوامل اجتماعی موثر با سبک زندگی سالم دانش آموزان دختر متوسطه اول مدارس خاص شهر ساری (ناحیه یک) پرداخته ‌است. روش پژوهش مورد استفاده، روش توصیفی - پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانش‌آموزان دختر مدارس خاص مقطع متوسطه اول ناحیه یک شهر ساری می‌باشد و براساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان 320 نفر دانش‌آموز به عنوان نمونه آماری با روش نمونه‏گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه 52 سوالی سبک زندگی ارتقا دهنده سـلامت (HPLP II) والکر و همکاران (1987) و عوامل اجتماعی‌ 39 سوالی محقق ساخته طراحی شد که روایی با نظر متخصصان و اعتبارسنجی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (82/0و 84/0 = α) تایید شد. روش آماری مورد استفاده در بخش آمار استنباطی، آزمون همبستگی پیرسون از طریق نرم افزار SPSS 26 در سطح معناداری یک صدم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل اجتماعی با سبک زندگی سالم دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری دارد و مولفه مدرسه بیشترین تاثیر و مولفه ویژگی‌های رفتاری- شناختی کمترین تاثیر را بر سبک زندگی سالم دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول دارد. بنابراین، در راستای نهادینه‌کردن سبک زندگی سالم دانش‌آموزان که نقش مؤثری در حوزه سلامت و آموزش دانش آموزان دارد، باید آموزش‌های مستمری از مباحث سبک زندگی سالم با کمک عوامل اجتماعی برای این نسل آینده انجام شود.
کلیدواژه ها
خانواده، دانش‌آموزان، رسانه، سبک زندگی سالم، مدرسه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر