تاثیر فعالیت های حیاط پویا بر تبحر حرکتی و خودکارآمدی ورزشی دانش آموزان 10 تا 12 سال
کد مقاله : 1329-3RDPECONF
نویسندگان
ویدا محمدیان *1، محمدتقی اقدسی2
1دانشگاه تبریز
2دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فعالیت های حیاط پویا بر تبحر حرکتی و خودکارآمدی ورزشی دانش آموزان 10 تا 12 سال انجام شد. دختران شهرستان اهر که در دامنة سن تقویمی 10 تا 12 سال جامعة آماری مطالعة حاضر را تشکیل دادند. از این جامعه تعداد 30 نفر از دو مدرسه دوره دوم ابتدایی بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. 15 دانش آموز در گروه تجربی و 15 دانش آموز در گروه کنترل بصورت همسان قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها برای بررسی تبحر حرکتی آزمون برونینکس- اوزرتسکی(1972) فرم کوتاه و پرسشنامه خودکارآمدی ورزشی کرل (2007) که برای شرکت کنندگان با این ابزارها پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد.دانش آموزان یک مدرسه به عنوان گروه تجربی به مدت هشت هفته از حیاط پویا بهره مند شدند و دانش آموزان مدرسة دیگر به عنوان گروه کنترل در حیاط عادی و بدون تجهیزات و وسایل ، ساعات تفریح و ورزش خود را سپری کردند. تحلیل داده ها با آزمون کواریانس در نرم افزار اس.پی.اس.اس. نسخة 22 انجام شد. نتایج نشان داد که فعالیت های حیاط پویا بر تبحر حرکتی و خودکارآمدی ورزشی کودکان اثر معنادار داشت؛ درنتیجه می توان عنوان کرد که غنی سازی حیاط مدرسه از طریق علامت گذاری و طراحی های هدفمند و سوق دادن دانش آموزان به انجام دادن فعالیت های بدنی در اوقات فراغت در مدرسه می تواند تأثیری مثبت بر الگوهای رفتاری و شناختی کودکان داشته باشد.
کلیدواژه ها
فعالیت های حیاط پویا، تبحر حرکتی، خودکارآمدی ورزشی، دانش آموز
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر