چگونه توانستم دانش آموز خجالتی را با مشارکت در برگزاری مسابقات ورزشی مدرسه، از گوشه گیری دور نمایم
کد مقاله : 1330-3RDPECONF (R1)
نویسندگان
محمد شهابی *، مصطفی شجاعی، سامان مرادی نیا
دبیر تربیت بدنی
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی راهکارها و مداخله‌های ورزشی جهت بهبود مشکل انزواگزینی یک دانش‌آموز خجالتی انجام شده است. در این پژوهش که یک مطالعه موردی می‌باشد، نمونه مورد ارزیابی یک دانش‌آموز نوجوان پایه نهم از یک جامعه 450 نفری مدرسه‌ای در گرگان و به صورت در دسترس انتخاب شده است. این پژوهش از نوع کاربردی بوده و روش تحقیق آن کیفی و ابزار جمع آوری داده ها از نوع مشاهده ای و مصاحبه می باشد. در این تحقیق به منظور بهبود مسئله‌ی انزواگزینی از روش «عضویت در کادر داوطلبان برگزاری مسابقات ورزشی مدرسه» به عنوان مداخله‌ای ورزشی با هدف افزایش مشارکت، تقویت روحیه همکاری و تعاملات بین فردی استفاده شد. طبق یافته های این پژوهش، با ایجاد فرصت و اعتماد به دانش آموز گوشه گیر جهت فعالیت داوطلبانه در برگزاری رشته‌ی مورد علاقه‌ی خود، باعث شد تا میزان تعاملات، مشارکت و گفت وگوهای بین فردی او با دانش آموزان دیگر افزایش پیدا کند. همچنین افزایش چشمگیر حس مسئولیت پذیری نسبت به کار محول شده به او و ارائه گزارشات خواسته شده از دیگر نتایج این پژوهش می باشد. در نهایت به همکاران تربیت بدنی پیشنهاد می شود با ایجاد فضای قابل اعتماد و راحت، زمینه‌ی حضور و مشارکت داوطلبانه‌ی دانش-آموزان گوشه‌گیر و با استعداد خود را فراهم نموده تا هم به بهبود شرایط رفتاری و روحی دانش آموز خود کمک نمایند و هم بتوانند با انرژی بیشتری برنامه های مورد نظر خود را اجرا کنند.
کلیدواژه ها
گوشه‌گیری، فعالیت داوطلبانه، ورزش، خجالتی، دانش آموز
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر