مدل‌های پداگوژیکی نوین در تربیت بدنی: ترکیب علم حرکت با فن آوری‌های آموزشی
کد مقاله : 1333-3RDPECONF
نویسندگان
فرحناز شمس *
دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
با پیشرفت فن آوری‌های و نیاز به بهبود روش‌های آموزشی، ترکیب علم حرکت با فن آوری‌های آموزشی در تربیت بدنی اهمیت یافته است. بنابراین هدف از این پژوهش مدل‌های پداگوژیکی نوین در تربیت بدنی از طریق ترکیب علم حرکت با فن آوری‌های آموزشی است. روش این پژوهش کیفی از نوع نظریه داده بنیاد با رویکرد اشتراوس و کوربین بود. مشارکت‌کنندگان در تحقیق را صاحب‌نظران، متخصصان و معلمان تربیت بدنی که تجربه استفاده از فناوری‌های آموزشی داشتند تشکیل می‌دادند که از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته با روش نمونه‌گیری گلوله برفی تا اشباع نظری انجام شد. جهت تحلیل داده‌ها از سه فرایند همپوش کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی استفاده شد. نتایج کدگذاری ها در بخش شرایط علتی (کمبود بودجه برای فن آوری‌های پیشرفته-آموزش ناکافی معلمان در زمینه فن آوری‌های آموزشی)، در بخش شرایط زمینه‌ای (دسترسی به ابزارهای فن آوری‌ (مثل وسایل قابل پوشیدن، برنامه‌های بازی‌محور)- حمایت نهادی برای نوآوری در تربیت بدنی)، در بخش راهبرد (برنامه‌های توسعه حرفه‌ای برای معلمان-اجرای روش‌های تدریس تعاملی و بازی‌محور)، در بخش پیامدها (افزایش درگیری دانش‌آموزان-بهبود درک سطح فعالیت بدنی و اصول علم حرکت) و در بخش شرایط مداخله ای (جذب بودجه و حمایت مالی، همکاری با صنعت فن آوری‌ و فرهنگ سازی) نشان داده شد. این مدل ابزار مناسب برای سیاست‌گذاران، معلمان، مدارس و جامعه دارد تا ادغام مؤثر علم حرکت و فناوری‌های آموزشی را در تربیت بدنی تسهیل کنند و به نتایج مثبتی مثل افزایش درگیری دانش‌آموزان و بهبود یادگیری دست یابند.
کلیدواژه ها
پداگوژیک، علم حرکت، فن آوری‌های آموزشی و تربیت بدنی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر