نقش کارورزی در توانمندسازی حرفه ای معلمان تربیت بدنی بازنگری شده
کد مقاله : 1334-3RDPECONF
نویسندگان
عنایت پورقاضی *
کارشناس تربیت بدنی
چکیده مقاله
هدف این تحقیق بررسی نقش دوره‌های کارورزی در توانمندسازی حرفه‌ای معلمان تربیت بدنی بود. این مطالعه از روش تحلیل مضمون برای تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده از مصاحبه‌ها و بررسی‌های کیفی استفاده کرد. یافته‌های تحقیق نشان داد که معلمان تربیت بدنی در دوره‌های کارورزی با چالش‌هایی همچون عدم تطابق تئوری و عمل، مشکلات ساختاری و مدیریتی، و کمبود حمایت‌های روان‌شناختی مواجه هستند. همچنین، تجربه‌های عملی و ارزیابی‌های خود در این دوره‌ها به عنوان عوامل مؤثر در توانمندسازی معلمان مطرح شدند. نتیجه‌گیری تحقیق حاکی از آن است که برای بهبود کیفیت دوره‌های کارورزی، نیاز به ارتقاء هماهنگی بین دانشگاه‌ها و مدارس، طراحی برنامه‌های آموزشی متناسب با نیازهای عملی معلمان و فراهم کردن حمایت‌های انگیزشی و روان‌شناختی از کارورزان است. این اقدامات می‌توانند به تقویت توانمندسازی حرفه‌ای معلمان تربیت بدنی و ارتقای کیفیت آموزش در مدارس کمک کنند. مهم‌ترین عامل توانمندسازی، فراهم آوردن شرایط مناسب برای تجربه‌های عملی و برخورد با مسائل واقعی کلاس‌ها بوده است
کلیدواژه ها
کارورزی، توانمندسازی حرفه ای، معلمان تربیت بدنی، چالش های معلمان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی