تجارب زیسته معلمان در رابطه با هوش هیجانی و تیپ‌های شخصیتی با توجه به نقش میانجی دانش محتوایی آموزش تربیت‌بدنی در برنامه درسی دوره ابتدایی
کد مقاله : 1335-3RDPECONF
نویسندگان
فاطمه دهقان1، طیبه تجری2، وانیا رویانی *3
1دانشجوی رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان پردیس امام خمینی (ره)، واحد گرگان، گلستان، ایران.
2گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان تهران، واحد تهران، ایران.
3دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، گلستان، ایران
چکیده مقاله
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تجارب زیسته معلمان در رابطه با هوش هیجانی و تیپ‌های شخصیتی با توجه به نقش میانجی دانش محتوایی آموزش تربیت‌بدنی در برنامه درسی دوره ابتدایی بود. این پژوهش بر اساس نظریه‌ی پدیدارشناسی، به‌عنوان یکی از روش‌های مطرح در پژوهش‌های کیفی که بر نوعی استقراء استوار است و به‌وسیله‌ی داده‌های منتج از پژوهش نظریه تولید می‌کند؛ انجام شد. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر، شامل 6 معلم تربیت‌بدنی، 7 آموزگار ابتدایی و 4 استاد علوم تربیتی که شیوه انتخاب آنان هدفمند و از نوع گلوله برفی بود؛ انجام گردید. داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند و طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. در این راستا تحلیل یافته‌ها، بیان‌کننده آن است که تجارب زیسته معلمان در رابطه با هوش هیجانی و تیپ‌های شخصیتی با توجه به نقش میانجی دانش محتوایی آموزش تربیت‌بدنی، بر مبنای اهداف، محتوا، روش‌های یاددهی- یادگیری، ارزشیابی، فضا، یادگیری ضمنی و نتایج تربیتی شکل گرفت. در پایان‌بر اساس نتایج و یافته‌های به‌دست‌آمده، رهنمودهایی برای معلمان، جهت بهبود تجارب آنان، ارائه‌شده است
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: تیپ‌های شخصیتی، هوش هیجانی، دانش محتوایی، تربیت‌بدنی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر