بررسی رابطه المپیاد ورزشی مدارس با میزان مشارکت اجتماعی و عزت نفس دانش آموزان متوسطه اول مدارس استثنایی استان مازندران
کد مقاله : 1343-3RDPECONF (R1)
نویسندگان
فاطمه علی زاده *1، فرحناز قاسمیان2
1دانشجو
2دانشگاه فرهنگیان مازندران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر به بررسی رابطه المپیاد ورزشی مدارس با میزان مشارکت اجتماعی و عزت نفس دانش آموزان مدارس استثنایی پرداخته ‌است. روش پژوهش مورد استفاده، روش توصیفی - پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانش‌آموزان مدارس استثنایی متوسطه اول استان مازندران می‌باشد و براساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان 65 دانش‌آموزکم توان جسمی به عنوان نمونه آماری با روش نمونه‏گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته 17 سوالی و پرسشنامه 59 سوالی عزت نفس اسمیت و پرسشنامه مشارکت اجتماعی42 سوالی کوهن و رمن طراحی شدند که روایی با نظر متخصصان و اعتبارسنجی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (82 و 87/./0و 84/0 = α) تایید شد. روش آماری مورد استفاده در بخش آمار استنباطی، آزمون همبستگی پیرسون از طریق نرم افزار SPSS 26 در سطح معناداری یک صدم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که المپیاد ورزرشی با مشارکت اجتماعی و عزت نفس دانش آموزان مدارس استثنایی رابطه مثبت و معناداری دارد. بنابراین، برنامه ریزی دقیق و هدفمند برای برگزاری المپیادهای ورزشی با در نظر گرفتن نیازهای خاص دانش‌آموزان استثنایی منجر به ایجاد محیطی مثبت و حمایتی دانش‌آموزان استثنایی می‌گردد.
کلیدواژه ها
المپیاد ورزشی، دانش‌آموزان، عزت نفس، مشارکت اجتماعی، مدرسه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر