| بررسی اثربخشی بازی درمانی بر مهارت های حرکتی درشت و ظریف دانش آموزان با کم توانی ذهنی مبتلا به DCD |
| کد مقاله : 1346-3RDPECONF |
| نویسندگان |
|
هاجر جوادی *، طاهره آذرنوش، زهرا آزاد اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان |
| چکیده مقاله |
| مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی درمانی بر مهارت های حرکتی درشت و ظریف دانش آموزان با کم توانی ذهنی مبتلا به DCD انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان پسر کم توان ذهنی آموزش پذیر 15-10 سال مبتلا به DCD استان گیلان شهر رشت تشکیل دادند. که از این جامعه 30 نفر در دو گروه 15 نفره شامل یک گروه کنترل و یک گروه تمرینی قرار گرفتند. در این پژوهش متغیرهای مهارت های حرکتی درشت و ظریف با استفاده از مجموعه آزمون تبحر حرکتی بروینینکس-اوزرتسکی اندازه گیری شد. آزمودنی های گروه تمرینی در یک دوره 8 هفته ای برنامه بازی درمانی شرکت کردند. پس از پایان 8 هفته برنامه تمرینی آزمودنی ها مجدد مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج حاصل از این مطالعه نشان دهنده تاثیر برنامه بازی درمانی بر نمرات سرعت دویدن و چابکی (001/0=P)، تعادل ایستا (001/0=P)، قدرت (001/0=P)، هماهنگی اندام فوقانی (001/0=P)، کنترل بینایی حرکتی (001/0=P)، سرعت و چالاکی اندام فوقانی (001/0=P) و نمره مرکب آزمون کوتاه (001/0=P) بود. اما در گروه کنترل بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معنی دار نشد. براساس نتایج تحقیق، هشت هفته بازی درمانی می تواند مهارت های حرکتی دانش آموزان کم توان ذهنی مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی را بهبود بخشد؛ بنابراین به مربیان و معلمان ورزشی و سایر رشته های مرتبط توصیه می شود از این تمرینات جهت بهبود مهارت های درشت و ظریف حرکتی افراد کم توان ذهنی دارای اختلال هماهنگی رشدی استفاده کنند. |
| کلیدواژه ها |
| کم توانی ذهنی، بازی درمانی، مهارت حرکتی، تعادل |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
