ضرورت تأسیس واحد تخصصی حرکات اصلاحی در آموزش و پرورش برای شناسایی، بهبود ناهنجاری‌های اسکلتی-عضلانی دانش‌آموزان
کد مقاله : 1351-3RDPECONF
نویسندگان
محسن رحمانی *1، ادریس باوردی مقدم باوردی مقدم2
1دبیر ورزش
2کارشناس تربیت بدنی اداره
چکیده مقاله
ناهنجاری‌های اسکلتی-عضلانی در میان دانش‌آموزان یکی از مشکلات بهداشتی و آموزشی جدی در جوامع مختلف است. این اختلالات می‌توانند شامل مشکلاتی مانند کیفوز، اسکولیوز، لوردوز و ناهنجاری‌های اندام تحتانی باشند که عمدتاً در نتیجه عواملی نظیر وضعیت نشستن نادرست، کم‌تحرکی، استفاده نادرست از کیف‌های مدرسه و تغذیه نامناسب به وجود می‌آیند. با توجه به اهمیت دوران رشد اسکلت و عضلات در سنین کودکی و نوجوانی، این ناهنجاری‌ها می‌توانند پیامدهای منفی جدی در سنین بزرگسالی به همراه داشته باشند. در این راستا، شناسایی زودهنگام این مشکلات و پیشگیری از آنها می‌تواند به حفظ سلامت جسمانی دانش‌آموزان کمک کند. هدف این مقاله بررسی ضرورت تأسیس واحدهای تخصصی حرکات اصلاحی در مدارس شهرستان‌ها برای شناسایی و بهبود ناهنجاری‌های اسکلتی-عضلانی در دانش‌آموزان است. این تحقیق با استفاده از روش مروری و تحلیل پژوهش‌های مختلف، به بررسی تأثیر مداخلات حرکات اصلاحی در بهبود وضعیت اسکلتی-عضلانی دانش‌آموزان پرداخته است. نتایج تحقیق نشان می‌دهند که برنامه‌های حرکات اصلاحی می‌توانند به‌طور مؤثری بر کاهش ناهنجاری‌های اسکلتی-عضلانی تأثیرگذار باشند و از بروز مشکلات مزمن در آینده پیشگیری کنند. علاوه بر این، این برنامه‌ها می‌توانند بر آگاهی دانش‌آموزان، معلمان و والدین در خصوص اهمیت حفظ وضعیت صحیح بدن و تحرک مؤثر در دوران رشد تأثیر بگذارند. بنابراین، تأسیس واحدهای تخصصی حرکات اصلاحی در مدارس شهرستان‌ها به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه و درمانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
کلیدواژه ها
حرکات اصلاحی، ناهنجاری‌های اسکلتی-عضلانی، دانش‌آموزان، برنامه‌های درمانی، شناسایی زودهنگام
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر