هوش مصنوعی مولد و تربیت معلم: چشم اندازها، چالش‌ها و راهکارها
کد مقاله : 1360-3RDPECONF
نویسندگان
علی اصغر مهرپور *
عضو هیأت علمی
چکیده مقاله
هدف این مقاله، بررسی فرصت‌ها و چالش‌های هوش مصنوعی مولد در تربیت معلم و ارائه راهکارهایی برای بهره‌گیری مؤثر از آن است. این پژوهش با استفاده از روش تحقیق کیفی و رویکرد تحلیلی-توصیفی، به بررسی موضوع پرداخته است. داده‌ها از طریق مطالعه اسناد علمی معتبر و مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با متخصصان و معلمان جمع‌آوری شده و با روش تحلیل محتوا و تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفته‌اند. یافته‌ها نشان می‌دهد که هوش مصنوعی مولد، فرصت‌های متعددی از جمله شخصی‌سازی یادگیری، تولید محتوای آموزشی جذاب و متنوع، شبیه‌سازی محیط‌های آموزشی، ارائه بازخورد تحلیلی و دسترسی آسان به منابع آموزشی را برای تربیت معلم فراهم می‌کند. در عین حال، چالش‌هایی نظیر وابستگی بیش از حد به فناوری، مسائل اخلاقی، کاهش تعامل انسانی، نیاز به زیرساخت‌های مناسب و مقاومت در برابر تغییر نیز در این مسیر وجود دارد. هوش مصنوعی مولد، ابزاری قدرتمند برای بهبود فرآیند تربیت معلم است. با این حال، بهره‌گیری مؤثر از آن، نیازمند مدیریت چالش‌های موجود و اتخاذ راهکارهای مناسب است. برای بهره‌گیری بهینه از هوش مصنوعی مولد در تربیت معلم، راهکارهایی از جمله تدوین استراتژی‌های جامع، آموزش و توانمندسازی معلمان، توسعه زیرساخت‌ها، توجه به مسائل اخلاقی، ترکیب هوشمندانه فناوری و روش‌های سنتی، ایجاد تعادل بین فناوری و تعامل انسانی و انجام پژوهش‌های بیشتر پیشنهاد می‌شود.
کلیدواژه ها
تربیت معلم، هوش مصنوعی مولد، یادگیری شخصی‌سازی‌شده، آموزش دیجیتال
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر