| تاثیر تمرینات حس عمقی بر پردازش حسی و هماهنگی حرکتی کودکان مبتلا به ADHD |
| کد مقاله : 1366-3RDPECONF |
| نویسندگان |
|
الهه خیابانی * ندارم |
| چکیده مقاله |
| اختلال نقص توجه و بیشفعالی (ADHD) یکی از شایعترین اختلالات روانی در کودکان است که میتواند تأثیرات منفی بر عملکرد حرکتی و پردازش حسی آنان داشته باشد. هدف این تحقیق ارزیابی اثرات تمرینات حس عمقی بر بهبود هماهنگی حرکتی و توانایی پردازش حسی در این گروه بود. 30 کودک هفت تا 12 ساله مبتلا به ADHD از میان دانشآموزان در حال تحصیل و دارای پرونده کلینیکی در آموزشگاههای استثنایی شهر مشهد که داوطلب شرکت در تحقیق بودند انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه تجربی (18 نفر) و کنترل (18 نفر) تقسیم شدند. پردازش حسی و هماهنگی حرکتی آزمودنیها در پیشآزمون اندازه گیری شد. گروه تجربی به مدت 8 هفته تحت برنامه تمرینی حس عمقی قرار گرفتند. پس از پایان دوره تمرینی پسآزمون گرفته شد. به منظور بررسی فرضیههای پژوهش از روش آماری کوواریانس و تی همبسته در سطح معنیداری 05/0P≤ استفاده شد. نتایج نشان داد که هشت هفته تمرینات حس عمقی بر توانایی پردازش حسی دختران مبتلا به ADHD هفت تا 12 سال تأثیر معناداری دارد (05/0>P). همچنین هشت هفته تمرینات حس عمقی بر هماهنگی حرکتی تحت فشار زمان (05/0>P) و هماهنگی حرکتی مبتنی بر دقت دختران هفت تا 12 سال مبتلا به ADHD تاثیر معنیداری دارد (05/0>P). نتایج نشان داد که گروه تجربی در مقایسه با گروه کنترل بهبود قابل توجهی در هماهنگی حرکتی و پردازش حسی داشتند. یافتههای تحقیق نشاندهنده این است که تمرینات حس عمقی میتواند به عنوان یک روش مؤثر در بهبود مهارتهای حرکتی و حسی کودکان بیش فعال مورد استفاده قرار گیرد. |
| کلیدواژه ها |
| بیش فعالی و نقص توجه، حس عمقی، هماهنگی حرکتی، پردازش حسی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |
