| مروری بر آزمونهای آمادگی جسمانی دو و میدانی ویژه مدارس: ارزیابی عملیاتی و کاربردی |
| کد مقاله : 1380-3RDPECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
محمد امین خانی1، پویا فیروزیان *2، تکتم نعمتی1 1گروه آموزش تربیت بدنی ، دانشگاه فرهنگیان ، صندوق پستی 889-14665تهران، ایران 2گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران |
| چکیده مقاله |
| هدف این مطالعه بررسی آزمونهای آمادگی جسمانی مرتبط با دو و میدانی در مدارس و ارزیابی چالشها و محدودیتهای آن است. آزمونهای آمادگی جسمانی رشته دو و میدانی، نقش مهمی در ارزیابی تواناییهای حرکتی و فیزیولوژیکی دانشآموزان، شناسایی استعدادهای ورزشی و طراحی برنامههای تمرینی دارند. بااینحال، تفاوتهای موجود در نحوه اجرا، معیارهای سنجش و محدودیتهای مدارس ازجمله کمبود امکانات، تجهیزات تخصصی و فضای مناسب، اجرای این آزمونها را چالش برانگیز کرده است. این پژوهش یک مطالعه مروری نظاممند است که با جستجو در پایگاههای Google Scholar، PubMed، Scopus و ResearchGate انجام شد. از میان ۴۵۶ مقاله اولیه، ۵۰ مقاله مرتبط انتخاب و تحلیل گردید. یافتهها نشان داد که آزمونهای میدانی مانند دویدن سرعت ۳۰ متر و پرش متقابل (CMJ) به دلیل نیاز کمتر به تجهیزات و قابلیت اجرایی در مدارس، گزینههای مناسبی هستند. در مقابل، آزمونهای آزمایشگاهی مانند آزمون وینگیت و آزمون گاز آنالایزر، به دلیل هزینه بالا و نیاز به تجهیزات تخصصی، کمتر در مدارس کاربرد دارند. نتایج این مطالعه نشان میدهد که معلمان تربیتبدنی باید بر اساس امکانات موجود، آزمونهای میدانی مانند دویدنهای سرعتی کمتر از 40 متر، پرش سارجنت، پرتاب توپ مدیسنبال، آزمون 9 دقیقه دویدن یا راه رفتن و آزمون پله هاروارد را انتخاب کنند تا ارزیابی کاربردی و دقیقتری از آمادگی جسمانی دانشآموزان برای حضور در مسابقات دو و میدانی به دست آید. |
| کلیدواژه ها |
| دو و میدانی؛ آزمون آمادگی جسمانی؛ مدرسه |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
