تجربه معلمان تربیت بدنی از تأثیر ورزش‌های ویژه بر دانش‌آموزان با نیازهای خاص: یک مطالعه کیفی
کد مقاله : 1382-3RDPECONF (R1)
نویسندگان
مائده کلبادی1، ام البنین احمدی حاجی *2، هما عقیلی3
1دبیر تربیت بدنی، مأمور آموزشی دانشگاه فرهنگیان ساری
2مامور آموزشی دانشگاه فرهنگیان
3استاد مدعو دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف تحلیل و بررسی تجارب و چالش‌های معلمان تربیت‌بدنی در اجرای ورزش‌های ویژه و ارائه راهکارهای عملی برای بهبود این فرآیند انجام شد. این مطالعه با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی تفسیری صورت گرفت و داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته و عمیق با معلمان دارای تجربه تدریس این نوع ورزش‌ها جمع‌آوری گردید. تحلیل مضمون داده‌ها نشان داد که چالش‌های عمده شامل کمبود تجهیزات تخصصی و فضاهای مناسب، ضعف در آموزش معلمان، محدودیت‌های حرکتی و روان‌شناختی دانش‌آموزان، نگرش‌های منفی اجتماعی، عدم حمایت‌های کافی والدین و موانع ساختاری و اداری است. در مقابل، پیشنهاداتی برای بهبود فرآیند شامل توسعه زیرساخت‌های ورزشی، برگزاری دوره‌های تخصصی برای معلمان، ارائه حمایت‌های روان‌شناختی به دانش‌آموزان، به‌کارگیری فناوری‌های نوین آموزشی و تقویت آگاهی اجتماعی نسبت به اهمیت ورزش‌های ویژه ارائه شد. این پژوهش بر ضرورت اتخاذ رویکردی جامع، چندبعدی و پایدار تأکید دارد که می‌تواند به افزایش مشارکت دانش‌آموزان با نیازهای خاص، بهبود مهارت‌های اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی آنان کمک کند.
کلیدواژه ها
معلمان تربیت بدنی، ورزش‌های ویژه، دانش‌آموزان با نیازهای خاص، مطالعه کیفی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی