تأثیر یادگیری افتراقی بر دقت عملکرد و سرعت یادگیری ورزشکاران
کد مقاله : 1383-3RDPECONF
نویسندگان
سارا باقری *
استادیار، گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، کد پستی 889-14665، تهران، ایران
چکیده مقاله
یادگیری افتراقی به‌عنوان رویکردی نوین در آموزش مهارت‌های حرکتی، توجه گسترده‌ای در علوم ورزشی به خود جلب کرده است. این مطالعه مروری با هدف تحلیل شواهد نظری و تجربی، تأثیر این رویکرد را بر دقت عملکرد و سرعت یادگیری ورزشکاران بررسی می‌کند. به‌منظور گردآوری داده‌ها، مطالعات منتشرشده در سال‌های اخیر از پایگاه‌های معتبر PubMed،Scopus و Google Scholar ، استخراج و تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که ایجاد تغییرات تصادفی در پارامترهای تمرینی موجب تحریک سیستم عصبی برای کشف استراتژی‌های حرکتی نوین و بهینه‌سازی الگوهای عملکردی می‌شود. این امر انتقال مهارت‌های آموخته‌شده از محیط‌های کنترل‌شده به شرایط واقعی رقابت را تسهیل می‌کند. همچنین، تأثیر این روش در میان ورزشکاران مبتدی و حرفه‌ای متفاوت است؛ به‌گونه‌ای که ورزشکاران مبتدی با بهره‌گیری از تمرینات متغیر، افزایش خلاقیت حرکتی و کاهش وابستگی به الگوهای ثابت را تجربه می‌کنند، در حالی‌که ورزشکاران حرفه‌ای به دلیل تثبیت الگوهای حرکتی ممکن است واکنش‌های متفاوتی نشان دهند. افزون بر این، ادغام یادگیری افتراقی با سایر مداخلات آموزشی نظیر بازخوردهای حسی، دستورالعمل‌های توجهی بیرونی و فناوری‌های نوین، می‌تواند روند یادگیری را تسریع کرده و اثربخشی آن را بهبود بخشد. مطالعات نشان می‌دهد که این روش در مقایسه با شیوه‌های سنتی، عملکرد بهتری در افزایش انعطاف‌پذیری مهارت‌ها و ارتقای قابلیت انتقال به محیط‌های واقعی دارد. بااین‌حال، پیاده‌سازی عملی این رویکرد همچنان با چالش‌هایی مانند طراحی برنامه‌های آموزشی شخصی‌سازی‌شده و ارزیابی مستمر پیشرفت ورزشکاران مواجه است. ازاین‌رو، انجام پژوهش‌های گسترده‌تر در شرایط میدانی واقعی برای ارزیابی دقیق‌تر تأثیرات این روش ضروری به‌نظر می‌رسد.
کلیدواژه ها
یادگیری افتراقی، تغییرپذیری تمرین، آموزش مهارت‌های حرکتی، ورزشکاران
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی