| شایستگی حرکتی ادراکشده، شاخصتودهبدنی و آمادگیجسمانی دانشآموزان 7 تا 9 سال |
| کد مقاله : 1385-3RDPECONF |
| نویسندگان |
|
آزاده درویشی میرشکارلو *1، مالک احمدی2 1آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی، ناحیه یک ارومیه 2گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران |
| چکیده مقاله |
| چکیده هدف از مطالعه حاضر، بررسی ارتباط بین مولفههای شایستگی حرکتی ادراکشده با شاخص توده بدنی و آمادگی جسمانی دانشآموزان 7 تا 9 سال (دختر و پسر) شهر ارومیه بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود که به صورت مقطعی انجام شد. تعداد 335 دانش آموز به صورت در دسترس انتخاب شدند. برای سنجش شایستگیحرکتیادراکشده از مقیاس تصویری شایستگیحرکتیادراکشده برای کودکان، و برای سنجش آمادگی جسمانی از پرش طول استفاده شد. شاخص توده بدنی بر اساس مقادیر قد و وزن محاسبه گردید. نتایج تحلیل ضریب همبستگی و رگرسیون خطی نشان داد مولفه مهارتهای جابجایی ادراکشده، به طور منفی و معناداری پیشبینکننده شاخص توده بدنی و به طور مثیت و معناداری پیشبینکننده میزان پرش طول میباشد. با این وجود، نقش پیشبینکنندگی مولفه مهارتهای توپی ادراک شده، معنادار نبود. در کل، یافتهها بیانگر آن است که در بررسی پیامدهای سلامتمحور دانشآموزان 7 تا 9 سال، نقش شایستگی حرکتی ادراکشده به ویژه مهارتهای جابجایی، بااهمیت میباشد. |
| کلیدواژه ها |
| شایستگی حرکتی ادراکشده، مهارت حرکتی، چاقی، آمادگی جسمانی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
