| تاثیر فعالیتهای ورزشی بر اشتیاق به مدرسه و خودباوری با نقش میانجی یادگیری خود راهبر در دانش آموزان |
| کد مقاله : 1397-3RDPECONF |
| نویسندگان |
|
مصطفی قاسمیان1، احمد محمودی *2، ابراهیم علی دوست قهفرخی3، محمد قاسمی4 1کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، ایران 2استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. 3استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران 4دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران |
| چکیده مقاله |
| هدف از این پژوهش بررسی تأثیر فعالیتهای ورزشی بر اشتیاق به مدرسه و خودباوری دانشآموزان با نقش میانجی یادگیری خودراهبر است. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر روششناسی، توصیفی-همبستگی با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان بشرویه در سال تحصیلی 1401-1402 بود که 200 نفر از آنها به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامههای استاندارد اشتیاق تحصیلی ویگا (2016)، خودباوری فرزیانپور و همکاران (1391)، یادگیری خودراهبر فیشر و کینگ و تاگو (2013)، و فعالیت بدنی جمعآوری و با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS تحلیل شد. نتایج نشان داد که فعالیتهای ورزشی تأثیر معناداری بر اشتیاق تحصیلی، خودباوری و یادگیری خودراهبر دارد. همچنین، یادگیری خودراهبر نقش میانجی معناداری در تأثیر فعالیتهای ورزشی بر اشتیاق تحصیلی و خودباوری ایفا کرد. مدل معادلات ساختاری تأیید شد و شاخصهای برازش نشان دادند که مدل از تطابق مطلوبی با دادهها برخوردار است. این پژوهش نشان داد که مشارکت در فعالیتهای ورزشی نهتنها موجب ارتقای سلامت جسمانی، بلکه باعث افزایش انگیزه، اشتیاق تحصیلی و خودباوری در دانشآموزان میشود. پیشنهاد میشود مدارس برنامههای ورزشی ساختاریافتهتری ارائه دهند و بر ارتقای مهارتهای یادگیری خودراهبر تمرکز کنند تا عملکرد تحصیلی و عزتنفس دانشآموزان بهبود یابد. |
| کلیدواژه ها |
| فعالیتهای ورزشی، اشتیاق به مدرسه، خودباوری، یادگیری خودراهبر، دانشآموزان. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |
