تربیت بدنی به‌عنوان ابزاری برای توانمندسازی و کاهش انزوا در دانش‌آموزان
کد مقاله : 1402-3RDPECONF (R1)
نویسندگان
محمدجواد رضی *1، محدثه سادات میروکیلی2
1دانشگاه فرهنگیان پردیس یزد
2آموزش و پرورش یزد
چکیده مقاله
هدف این پژوهش، کاهش خجالت و کمرویی سارا، دانش‌آموز پایه هشتم، بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، کیفی و از نوع اقدام‌پژوهی است. جامعه پژوهش شامل دانش‌آموزان دوره اول متوسطه مدرسه جوادی بود و سارا، به‌عنوان دانش‌آموزی خجالتی، به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شد. داده‌ها از طریق مشاهده رفتار سارا در جلسات تربیت بدنی، مصاحبه با والدین، دوستان، مشاور و مدیر مدرسه جمع‌آوری شدند. برای شناسایی راه‌حل‌های مناسب، از مطالعه کتاب‌ها و مقالات علمی پژوهشی استفاده شد و سپس بهترین راهکارهای قابل اجرا انتخاب گردید.
یافته‌های پژوهش نشان داد که اجرای راهکارهایی همچون فراهم‌آوردن فرصت‌های تعامل بیشتر سارا با دیگران، مشارکت دادن او در فعالیت‌های گروهی کوچک با دانش‌آموزانی که با آن‌ها رابطه دوستانه داشت، قرار دادن او در موقعیت‌های مشارکتی و گروهی، اجازه انجام فعالیت‌های مورد علاقه‌اش مانند شنا، اجرای بازی‌های گروهی، واگذاری مسئولیت‌های مدرسه و کلاس به او، و همچنین آگاهی‌بخشی و ارائه راهکار به خانواده‌اش درباره شیوه برخورد با فرزند خجالتی، به‌طور قابل‌توجهی منجر به کاهش کمرویی و افزایش اعتماد به نفس و خودکارآمدی سارا شد.
این نتایج نشان می‌دهد که استفاده از راهکارهای مشارکتی و حمایتی در محیط مدرسه و خانواده می‌تواند به بهبود وضعیت اجتماعی و روانی دانش‌آموزان خجالتی کمک کند.
کلیدواژه ها
اقدام‌پژوهی، کمرویی، تربیت بدنی، تعامل اجتماعی، اعتماد به نفس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی