بهینه‌سازی زمان‌بندی آموزشی بر پایه ریتم‌های شبانه‌روزی و تأثیر آن بر تکالیف حرکتی و شناختی
کد مقاله : 1407-3RDPECONF
نویسندگان
سیده فاطمه سیدی1، سیده هما عقیلی *2، ام البنین احمدی حاجی3
1دبیر آموزش و پرورش
2استاد مدعو دانشگاه فرهنگیان
3استاد ماموردانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر زمان‌بندی آموزشی و ریتم‌های شبانه‌روزی بر اجرای تکالیف شناختی و حرکتی و نقش آن در بهینه‌سازی این فرایندهاست. مطالعه حاضر از نوع آزمون‌های مکرر و از نظر کاربردی بودن نتایج، در زمره تحقیقات کاربردی محسوب می‌شود. جامعه آماری پژوهش شامل والیبالیست‌های زن 13-18 ساله شهرستان‌های کردکوی و بندرترکمن بود. روش نمونه‌گیری در دسترس بود و بر اساس پرسشنامه چرخه‌های شبانه‌روزی (صبحگاهی-عصرگاهی) هورن و استنبرگ تشکیل دادند. از تمامی شرکت‌کنندگان به سه گروه 12 نفره با تیپ زمانی صبح، عصر و میانه تقسیم شدند. هر شرکت‌کننده در سه زمان صبح، ظهر و عصر طی سه روز متفاوت، در آزمون‌های پنجه والیبال ایفرد و استروپ شرکت کرد. داده‌ها با استفاده از آنالیز واریانس با اندازه‌های مکرر، بونفرونی و آزمون شاپیرو-ویلک در سطح معناداری 0.05>p تحلیل شد. نتایج نشان داد ریتم‌های شبانه‌روزی بر اجرای تکلیف حرکتی تأثیر دارد، اما هیچ اثر متقابل معناداری بین زمان اجرای آزمون استروپ و تیپ زمانی شرکت‌کنندگان یافت نشد. این یافته‌ها نقش زمان‌بندی آموزشی را در طراحی برنامه‌های یادگیری حرکتی و شناختی برجسته می‌سازد.
کلیدواژه ها
زمانبندی آموزشی، ریتم‌های شبانه‌روزی، تکالیف حرکتی و شناختی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی