تاثیر سبک رهبری اصیل و جامعه‌پذیری مشارکت ورزشی بر هویت اخلاقی دانشجویان تربیت‌بدنی
کد مقاله : 1412-3RDPECONF (R2)
نویسندگان
سیما ابراهیم زاده قهرمانلو *
اذربایجان غربی، ارومیه، حافظ 2، بهارستان، پلاک 78
چکیده مقاله
هدف بررسی تاثیر سبک رهبری اصیل و جامعه‌پذیری مشارکت ورزشی بر هویت اخلاقی دانشجویان تربیت‌بدنی بود. طرح پژوهشی، توصیفی پیمایشی و به لحاظ روابط همبستگی، کاربردی، میدانی و غیرآزمایشی بود. جامعه آماری دانشجویان تربیت‌بدنی دانشگاه اورمیه به تعداد 200 نفر بودند که نمونه آماری، 135 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های، سبک رهبری اصیل (آوولیو و همکاران، ۲۰۰۶)، هویت اخلاقی (بلک و رینولدز، 2016) و جامعه‌پذیری مشارکت ورزشی (شفیعی و همکاران، 1395)، جمع‌آوری و با نرم‌افزار (SPSS V. 28) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین هویت اخلاقی، رهبری اصیل و جامعه‌پذیری مشارکت ورزشی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و رهبری اصیل و جامعه‌‌پذیری مشارکت ورزشی 9/75 درصد باعث تبیین هویت اخلاقی می‌شوند و رهبری اصیل 3/74 درصد و جامعه‌پذیری مشارکت ورزشی 71 درصد، باعث تبیین هویت اخلاقی می‌شوند. براساس نتایج می‌توان بیان نمود که مسئولین امر در زمینه تربیت‌بدنی به خصوص در دانشگاه، با ایجاد رهبری اصیل در مدیریت گروه و ایجاد الگوهای مناسب ورزشی و تدوین برنامه‌های منطبق با اصول دینی کشور، باعث تقویت هویت اخلاقی و فرهنگی در بین دانشجویان شوند و این امر را به کل دانشگاه و جامعه تعمیم دهند.
کلیدواژه ها
سبک رهبری اصیل، جامعه‌پذیری مشارکت ورزشی، هویت اخلاقی، دانشجویان تربیت‌بدنی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر