چگونه توانستم با آموزش درس تربیت‌بدنی بر بهبود سبک زندگی دانش‌آموزان مؤثر باشم؟
کد مقاله : 1416-3RDPECONF (R1)
نویسندگان
مرضیه موذنی، محمدجواد قلی زاده آتانی *
وزارت آموزش و پرورش
چکیده مقاله
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر آموزش درس تربیت‌بدنی بر جنبه‌های مختلف سبک زندگی دانش‌آموزان می‌پردازد. این پژوهش از نظر هدف توصیفی - کاربردی است و با رویکرد کمی انجام شده است. جامعه آماری‌،‌‌‌ شامل همه دانش آموزان پایه هفتم و هشتم دبیرستان علامه قزوینی است. نمونه آماری 50 نفر، به صورت در دسترس از هر دو پایه انتخاب شده‌اند. ابزارهای جمع آوری داده‌های این پژوهش شامل، پرسشنامه محقق-ساخته و مشاهده بوده و داده‌ها با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شده‌اند. در ابتدا، مفهوم سبک زندگی سالم و اجزای آن مورد بررسی قرار گرفت، سپس به توضیح چگونگی طراحی و اجرای فعالیت‌های درسی ‌تربیت‌بدنی می پردازد که منجر به ایجاد تغییرات مثبت در سبک زندگی دانش آموزان شده‌است. این تغییرات شامل افزایش فعالیت فیزیکی، بهبود رفتارهای تغذیه‌ای، کاهش استرس و بهبود روابط اجتماعی دانش آموزان می باشد. نتایج ‌این مطالعه نشان می دهد که آموزش مؤثر درس ‌تربیت‌بدنی می تواند نقش مهمی در ارتقای سبک زندگی سالم دانش آموزان از جمله: افزایش فعالیت فیزیکی، بهبود رفتارهای تغذیه‌ای، کاهش استرس، بهبود روابط اجتماعی و کنترل رفتارهای پر خطر‌ایفا کند.‌ این یافته‌ها می تواند برای سایر معلمان تربیت‌بدنی و مسئولان آموزشی راهنمای مفیدی باشد.
کلیدواژه ها
سبک زندگی سالم، تربیت‌بدنی، دانش‌آموزان، معلم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر