چگونه توانستم با روش‌های جذاب، علاقه دانش‌آموزان کم‌تحرک را به ورزش افزایش دهم؟
کد مقاله : 1417-3RDPECONF (R3)
نویسندگان
ام البنین پورمند1، سلیمه ممشلی2، فاطمه پورمند *2
1معاون تربیت بدنی
2دبیر تربیت بدنی
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی و اجرای روش‌های جذاب برای افزایش علاقه دانش‌آموزان کم‌تحرک به ورزش در کلاس تربیت بدنی انجام شده است. با توجه به کاهش سطح فعالیت بدنی در بین دانش‌آموزان، شناسایی و اجرای راهکارهای انگیزشی می‌تواند به بهبود مشارکت آنان در فعالیت‌های ورزشی کمک کند. این پژوهش از نوع اقدام‌پژوهی بوده و با استفاده از روش‌های مشاهده، مصاحبه و پرسش‌نامه انجام شده است. در ابتدا میزان مشارکت دانش‌آموزان و دلایل بی‌علاقگی آن‌ها به ورزش بررسی شد. سپس مجموعه‌ای از راهکارهای متنوع شامل بازی‌های گروهی، چالش‌های رقابتی، تنوع در فعالیت‌ها، تشویق و ایجاد انگیزه، و استفاده از فناوری‌های ورزشی اجرا شد. در نهایت، تأثیر این روش‌ها بر میزان مشارکت دانش‌آموزان ارزیابی گردید. نتایج نشان داد که پس از اجرای راهکارها، میزان مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های ورزشی افزایش یافت. در حالی که قبل از اجرای راهکارها بیش از ۵۰٪ از دانش‌آموزان کم‌تحرک بودند، این میزان پس از اجرای روش‌های جذاب، کاهش قابل توجهی یافت. بیشترین دلایل بی‌علاقگی به ورزش شامل خستگی سریع (۲۵٪)، عدم علاقه به نوع ورزش‌ها (۲۱٪)، و انگیزه پایین (۲۱٪) بودند. همچنین، استفاده از بازی و چالش‌های گروهی (۴.۵ از ۵) و حمایت خانواده و معلمان (۴.۳ از ۵) تأثیرگذارترین عوامل در افزایش علاقه دانش‌آموزان به ورزش شناخته شدند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که با ایجاد تنوع در فعالیت‌های ورزشی، استفاده از روش‌های انگیزشی و تشویقی، و بهره‌گیری از بازی‌های گروهی، می‌توان علاقه دانش‌آموزان کم‌تحرک را به ورزش افزایش داد. همچنین، نقش حمایت والدین و معلمان سایر دروس در افزایش انگیزه ورزشی دانش‌آموزان قابل توجه است.
کلیدواژه ها
اقدام‌پژوهی، تربیت بدنی، دانش‌آموزان کم‌تحرک، انگیزه ورزشی، روش‌های جذاب آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی