نقش تربیت بدنی در بهبود عملکرد درسی دانش آموزان: رویکرد تلفیقی تربیت بدنی
کد مقاله : 1423-3RDPECONF (R2)
نویسندگان
حدیث جعفری چگنی *1، نسرین کمانی2، فاطمه کشوری3
1اداره آموزش و پرورش ناحیه 1 خرم آباد
2اداره آموزش پرورش بندرعباس - ناحیه 1
3دانشگاه شهید بهشتی
چکیده مقاله
این مقاله به بررسی تأثیر تربیت بدنی بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در حوزه‌های مختلف علمی می‌پردازد. تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که فعالیت بدنی، علاوه بر تقویت مهارت‌های حرکتی و تناسب اندام، می‌تواند نقش مهمی در بهبود عملکرد تحصیلی در موضوعات مانند ریاضیات، زبان‌آموزی، علوم و مهارت‌های نوشتاری ایفا کند. مطالعات نشان می‌دهند که یادگیری مبتنی بر حرکت، عملکردهای اجرایی مانند حافظه کاری و انعطاف‌پذیری شناختی را تقویت کرده و باعث بهبود استدلال عددی، حل مسئله و درک علمی می‌شود. به‌ویژه، فعالیت‌هایی که از حرکات بدنی برای تدریس ریاضیات یا زبان استفاده می‌کنند، موجب بهبود حافظه، درک مطلب و انگیزه می‌شوند. علاوه بر این، تربیت بدنی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا مهارت‌های نوشتاری خود را از طریق تمرینات حرکتی مانند نوشتن حروف در هوا یا انجام فعالیت‌های مرتبط با دست‌خط بهبود بخشند. همچنین، فعالیت بدنی برای دانش‌آموزانی که با مشکلات یادگیری و اختلالات رفتاری مواجه هستند، مفید است، زیرا می‌تواند به تقویت خودتنظیمی و کاهش اضطراب کمک کند. در نهایت، این مقاله پیشنهاد می‌کند که ادغام تربیت بدنی با استراتژی‌های آموزشی مختلف می‌تواند به‌طور مؤثری به بهبود یادگیری و رشد شناختی دانش‌آموزان کمک کند و باید از این رویکرد در مدارس حمایت شود.
کلیدواژه ها
تربیت بدنی، یادگیری، رویکرد تلفیقی، دانش آموزان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر