تاثیر آموزش مهارت های پایه براساس ارگونومی و بیومکانیک ورزشی به دانش آموزان با رویکرد آمادگی برای بحران ها
کد مقاله : 1436-3RDPECONF (R1)
نویسندگان
نادر اسکندری نسب *1، عهدیه ابراهیمی شاه آبادی2، ملیحه منتظری3
1دانشگاه علوم پزشکی کرمان /بیمارستان شهید باهنر/واحد بهداشت حرفه ای و مدیریت بحران و بلایا
2اداره کل آموزش و پرورش کرمان، آموزش و پرورش ناحیه یک، مدیریت مدرسه معلم
3اداره کل آموزش و پرورش کرمان، آموزش و پرورش ناحیه یک، دبیر تربیت بدنی مدرسه معلم
چکیده مقاله
این پژوهش جزء مطالعات کاربردی می باشد. که با هدف بررسی نقش و تاثیر آموزش مهارت های پایه، برمبنای اصول ارگونومی و بیومکانیک ورزشی به دانش آموزان با رویکرد آمادگی در برابر بحران و بلایا انجام شد. و داده ها که شامل نتایج حرکات پایه، آمادگی جسمانی و تست زمانی فضای طراحی شده جهت سنجش توانایی دانش آموز در زمان بحران و بلایا بود، قبل و بعد از مداخله جمع آوری و بررسی های توصیفی و تحلیلی صورت گرفت. در بررسی های توصیفی در تمامی تست ها میانگین نتایج یعد از مداخله نسبت به قبل از آن حاکی از تاثیر مثبت بود. و در مقایسه تحلیلی صورت گرفته در تمامی تست ها ارتباط معنا داری مشاهده شد.(p-value<0.05) بجز در مقایسه تست لی لی پای راست ارتباط معنا داری مشاهده نشد.(p-value>0.05) و به نظر می رسد، استفاده از اصول علم بیومکانیک ورزشی و ارگونومی در آموزش حرکات پایه و فعالیت های جسمانی دانش آموزان می تواند پایه گذار رویکردی موثر برای بهینه سازی عملکرد ها و درک بهتر حرکات شود، و امکان پیش بینی و پیشگیری از آسیب های احتمالی، در هنگام بحران و بلایا را فراهم کند.
کلیدواژه ها
بیومکانیک ورزشی، ارگونومی، بحران،بلایا
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر