تأثیر تمرینات اصلاحی بر بهبود دامنه حرکتی و کارایی عضلات مرکزی در دانش‌آموزان 11 تا 13 ساله
کد مقاله : 1437-3RDPECONF
نویسندگان
حمید مقومی *1، امین عظیم خانی2، صادق عباسیان3، مسعود کلانتر4
1دانشجوی دکتری فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2استادیار، گروه علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه بین المللی امام رضا علیه السلام، مشهد، ایران
3گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران
4کارشناسی ارشد آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشگاه بین المللی امام رضا علیه السلام، مشهد، ایران
چکیده مقاله
هدف این پژوهش بررسی تأثیر تمرینات اصلاحی بهبود دامنه حرکتی و کارایی عضلات مرکزی در دانش‎آموزان 11 تا 13 ساله است. پژوهش با طراحی پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل انجام شد. در این مطالعه، 30 دانش‌آموز طبق معیارهای ورود به پژوهش به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. گروه تجربی به مدت 8 هفته، سه جلسه در هفته، تمرینات اصلاحی سهرمن را انجام دادند. نتایج نشان داد که تمرینات اصلاحی به‌طور معناداری دامنه حرکتی و عملکرد تنه دانش‎آموزان 11 تا 13 ساله را افزایش داد (05/0>P). نتایج نشان داد که این تمرینات موجب بهبود معنادار در انعطاف‌پذیری، هماهنگی عصبی-عضلانی و ثبات مرکزی شده و می‌توانند به اصلاح ناهنجاری‌های وضعیتی و پیشگیری از آسیب‌های اسکلتی-عضلانی دانش‎آموزان کمک کنند. یافته‌ها بر اهمیت گنجاندن تمرینات اصلاحی در برنامه‌های آموزشی مدارس تأکید دارند و پیشنهاد می‌شود که تحقیقات آینده به بررسی اثرات طولانی‌مدت و ترکیب این تمرینات با سایر روش‌های مداخله‌ای بپردازند.
کلیدواژه ها
دانش‎آموزان، عملکرد تنه، تمرینات اصلاحی، دامنه حرکتی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر