رابطه دانش محتوا با خودکارامدی معلمان تربیت بدنی در شناسایی و اصلاح ناهنجاری های قامتی(ویرایش شده)
کد مقاله : 1445-3RDPECONF
نویسندگان
وحیده توکلی *1، زهرا توکلی هریس2
1آموزش و پرورش ناحیه1 تبریز
2آموزش و پرورش
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین دانش محتوا و خودکارآمدی معلمان تربیت بدنی در شناسایی و اصلاح ناهنجاری‌های قامتی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 144 معلم تربیت بدنی شهر تبریز بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق‌ساخته شامل سه بخش اطلاعات جمعیت‌شناختی، دانش محتوای حرکات اصلاحی و خودکارآمدی بود که روایی آن از طریق متخصصان و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. نتایج تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که بین دانش محتوا و خودکارآمدی معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (r=0.800, p<0.001). همچنین، سابقه تدریس با دانش محتوا رابطه مثبت و معناداری داشت (r=0.330, p<0.05) اما با خودکارآمدی ارتباط معناداری نشان نداد (r=0.189, p>0.05). یافته‌ها نشان داد که سطح تحصیلات نه با دانش محتوا (r=0.219, p>0.05) و نه با خودکارآمدی (r=0.254, p>0.05) رابطه معناداری ندارد. در مقابل، دوره‌های تخصصی گذرانده‌شده با هر دو متغیر دانش محتوا (r=0.666, p<0.001) و خودکارآمدی (r=0.605, p<0.001) رابطه مثبت و معناداری داشت. این یافته‌ها نشان‌دهنده اهمیت توسعه حرفه‌ای مستمر و برنامه‌های آموزشی هدفمند در ارتقای دانش و در نتیجه خودکارآمدی معلمان تربیت بدنی است.
کلیدواژه ها
دانش محتوا، خودکارآمدی، معلمان تربیت بدنی، ناهنجاری‌های قامتی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر