تحلیل چالش‌ها، فرصت‌ها و راهکارهای توسعۀ دانش محتوای پداگوژی در تربیت‌بدنی و سلامت دانش‌آموزان
کد مقاله : 1448-3RDPECONF
نویسندگان
میثم عسگرشمسی *1، بهاره نکونام2، تقی عاشوری3
1دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور تهران، دانشیار معلم آموزش و پرورش مازندران،
2دکتری مدیریت ورزشی، استادیار، گروه تربیت‌بدنی مؤسسه آموزش عالی رحمان رامسر
3مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت‌بندی چالش‌ها، فرصت‌ها و راه‌کارهای توسعۀ دانش پداگوژی در تربیت‌بدنی و سلامت دانش‌آموزان بود. پژوهش از نوع آمیخته (کیفی و کمی)، با هدف کاربردی- توسعه‌ای بود. مشارکت‌کنندگان در پژوهش: 18 تن از پژوهشگران و صاحب‌نظران علمی و اجرایی در آموزش تربیت‌بدنی دانش‌آموزان، بودند که با نمونه‌گیری هدفمند نظری جهت مصاحبه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش کیفی: با کدگذاری طی سه دور مصاحبه تا رسیدن به اشباع و اجماع نظری و بخش کمّی: با تحلیل فازی انجام شد. روایی پژوهش با تطبیق توسط اعضاء، روش ممیزی، مشارکتی بودن و کثرت‌گرایی پژوهش تأیید و پایایی آن با ضریب توافق بین‌کدگذاران بیش از 90/0 و معیار ناسازگاری کمتر از 1/0 محاسبه شد. نتایج کیفی در قالب 10 چالش اساسی نظیر چالش‌های (ماهیت دانش پداگوژیک، آموزش معلمان و نظام آموزشی، فرهنگی و اجتماعی) با 67 سنجه، 10 فرصت: نظیر فرصت‌های (ساختاری و درون سازمانی، آموزش و توسعۀ مهارت‌های اجتماعی، همکاری‌ ملی، بین‌المللی و جذب حمایت‌ مالی) با 54 سنجه و 10 راه‌کار: نظیر (بازنگری در برنامه‌های درسی و ارزشیابی، سیاست‌گذاری‌های هوشمندانه و برنامه‌ریزی دقیق، آموزش و پرورش مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان با ورزش) با 61 سنجه، شناسایی و اولویت‌بندی شدند. با توجه به چالش‌ها و فرصت‌های مذکور، دانش محتوای پداگوژی در تربیت‌بدنی و سلامت دانش‌آموزان می‌تواند با مدیریت مؤثر چالش‌ها و بهره‌برداری از فرصت‌ها، به ارتقاء عملکرد ورزشی و سلامت دانش‌آموزان در عرصه‌های ورزشی ملی و بین‌المللی در جامعه و توسعه پایدار ورزش کشور کمک کند.
کلیدواژه ها
دانش محتوای پداگوژی، آموزش تربیت‌بدنی، دانش‌آموزان، فرصت، چالش‌ها، راهکارها.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی