رابطه فناوری های نوین و هوش مصنوعی در کیفیت تدریس معلمان تربیت بدنی
کد مقاله : 1452-3RDPECONF (R1)
نویسندگان
فاطمه صادقی *1، علیرضا بادله2، طهورا قنبریان1
1دانشگاه فرهنگیان
2عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هوش مصنوعی و تکنولوژی های نوین آموزشی با بهبود فرایند تدریس و یادگیری، افزایش بهره وری و کارایی و ایجاد تجربه شخصی سازی شده، نقش مهمی در ارتقای کیفیت آموزش و تدریس معلمان ایفا می کنند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش فناوری های نوین و هوش مصنوعی در ارتقاء کیفیت تدریس معلمان تربیت بدنی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر معلمان زن و مرد تربیت بدنی آموزش و پرورش ناحیه 1 و 2 شهرستان ساری به تعداد420 نفر می باشد که براساس جدول مورگان 200 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. این تحقیق از نوع پیمایشی بوده و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بوده‌است، که گویه های آن براساس شاخص های مرتبط با هر متغیر طراحی شده بودند. در این مطالعه، مدل مفهومی طراحی‌شده شامل چهار متغیر اصلی "آمادگی و پیش‌نیازها"، "اثربخشی فناوری"، "مزایای درک‌شده" و "گنجاندن هوش مصنوعی" بود. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که تمامی مسیرهای مستقیم بین متغیرها معنادار هستند (P < 0.05). نتاج حاصل نشان داد بین تمامی ابعاد فناوری های نوین و هوش مصنوعی با کیفیت تدریس تربیت بدنی رابطه ی مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داده است که آمادگی بستر زیرساخت ها و معلمان برای به کارگیری فناوری های نوین و هوش مصنوعی علاوه بر اینکه نقش مهمی در افزایش درک کاربران از مزایای این فناوری ها دارد، بلکه یکی از عوامل موثر بر پذیرش هوش مصنوعی در سیستم آموزش و معلمان تربیت بدنی می باشد.
کلیدواژه ها
فناوری های نوین، هوش مصنوعی، کیفیت تدریس، معلمان تربیت بدنی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی