ارائه مدلی از اثر آموزشی درس ورزش بر فرایند خود تنظیمی شناختی هیجان دانش آموزان مقطع ابتدایی
کد مقاله : 1454-3RDPECONF (R1)
نویسندگان
سیدحسین علوی *1، مسعود فریدونی2
1دانشیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران
2استادیار گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف اصلی از تحقیق حاضر ارائه مدلی از اثر آموزشی درس ورزش بر فرایند خود تنظیمی شناختی هیجان دانش آموزان مقطع ابتدایی بود. روش تحقیق کیفی و شیوه جمع‌آوری داده‌ها بر اساس نظریه‌پردازی داده بنیاد بود. رهیافت مورداستفاده در این پژوهش به شیوه سیستماتیک مطرح‌شده توسط استراوس و کوربین بود که دربرگیرنده سه مرحله، کدگذاری باز، کدگذاری محوری و انتخابی هست. جمع‌آوری داده‌ها به‌صورت مصاحبه‌های نیمه ساختارمند مبتنی بر مطالعه اکتشافی صورت گرفت و داده‌ها با استفاده از سیستم کدگذاری باز (شناسایی مقوله‌ها)، کدگذاری محوری (گسترش مقوله‌ها) و کدگذاری انتخابی (انتخابی نهایی مقوله‌ها) تحلیل و دسته‌بندی شد. نمونه کیفی تحقیق جهت مصاحبه‌ افراد دارای تحصیلات در حوزه برنامه ریزی و آموزش درس ورزش بودند. عوامل برنامه ریزی آموزشی (برنامه ریزی آموزشی درس ورزش مبتنی بر آشکار سازی هیجان، برنامه درسی گروهی مبتنی بر کنترل هیجان و احساسات، برنامه ورزش گروهی مبتنی بر اشتراک هیحانات، آموزش ورزش تکلیف گرا)، موقعیت های آموزشی تنش زا (ایجاد موقعیت های آموزشی مصنوعی تنش زا، آموزش راه های بروز هیجانات). آموزش های اولیه (توسعه مهارت های اولیه در درس ورزش، توسعه مهارت های حرکتی پایه) به عنوان عامل علی موثر بر پدیده محوری شناسایی شدند. با توجه به یافته های حاصل از این تحقیق می توان نتیجه گرفت که استفاده از راهبردهایی همچون برگزاری مسابقات ورزشی. راهبردهای شناختی ورزشی و تداوم مشارکت ورزشی احتمالاً بر بر فرایند خود تنظیمی شناختی هیجان دانش آموزان مقطع ابتدایی موثر است.
کلیدواژه ها
برنامه آموزشی، درس ورزش، محتوی آموزش، اثر آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر