رابطه عوامل رفتاری معنویت با توانمندسازی روانشناختی آموزشی معلمان درس ورزش
کد مقاله : 1455-3RDPECONF (R1)
نویسندگان
سیدحسین علوی *1، مسعود فریدونی2
1دانشیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران
2استادیار گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف از این پژوهش بررسی رابطه عوامل رفتاری ‌‌معنویت‌ و ابعاد آن با توانمندسازی روانشناختی آموزشی معلمان درس ورزش بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان درس ورزش شهرستان های استان تهران بودند که با توجه به جدول نمونه‌گیری مورگان 330 نفر به‌ عنوان نمونه مشخص شد. ابزار اندازه‌گیری شامل، پرسشنامه سنجش معنویت‌سازمانی و پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی آموزشی بود. روایی هردو پرسشنامه توسط اساتید و متخصصان دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه‌ها به‌وسیله آلفای کرونباخ مورد سنجش قرارگرفت که عدد 93/0 برای معنویت سازمانی و عدد 87/0 برای پرسشنامه سنجش توانمند سازی به‌دست آمد. به منظور بررسی متغیرهای پژوهش و رابطه آن با سایر متغیرهای وابسته مورد نظر در این پژوهش از روش‌های آماری نظیر همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شده بود. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که ارتباط مثبت و معنی‌داری بین معنویت سازمانی و توانمندی معلملن ورزش وجود دارد. نتایج ‌تحلیل ‌رگرسیون گام به گام نشان داد که پیش‌بین‌های کار با معنا )001/0> (Pو همسویی با سازمان )001/0> (Pتوانسته‌اند بخشی از واریانس متغیر مورد بررسی را تبیین کنند. آموزش و پرورش برای تحقق اهداف آموزشی به کارکنان توانمند نیاز دارند. با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان گفت که یکی از عوامل ایجاد توانمندی آموزشی در معلمان، توجه برنامه‌ریزان نیروی انسانی به ایجاد جو معنوی در سازمان می‌باشد.
کلیدواژه ها
معلمان ورزش، همسویی با سازمان، دینداری، توانمند سازی آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر