تجزیه و تحلیل شایستگی های فناورانه (دیجیتال) معلمان تربیت بدنی در مدارس
کد مقاله : 1462-3RDPECONF
نویسندگان
مرتضی رزم پوش *1، اویس حمیدی2
1دبیر تربیت بدنی/ اداره آموزش و پرورش ساری ناحیه2
2دبیرتربیت بدنی/اداره آموزش وپرورش ساری ناحیه2
چکیده مقاله
دیجیتالی شدن سیستم آموزشی معلمان را ملزم به داشتن یک قابلیت اضافی، یعنی شایستگی دیجیتالی می‌کند. این شایستگی برای جلوگیری از عقب ماندن معلمان و دانش‌آموزان و توانمندسازی آن‌ها برای پاسخگویی به چالش‌های تحولات سریع جهانی مورد نیاز است. توسعه فناوری در آموزش و پرورش باید با شایستگی‌های دیجیتالی متعادل شود تا آموزش بهینه ایجاد شود. این مطالعه با هدف تعیین شایستگی دیجیتال معلمان تربیت بدنی و بررسی تفاوت‌ها در جنسیت، سابقه تجربی و سطوح تدریس در مدرسه انجام شده است. روش تحقیق در مطالعه حاضر، طرح تحقیق پیمایشی است. که با استفاده از یک نظرسنجی مقطعی و شامل 105 معلم تربیت‌بدنی در استان مازندران بود. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه آنلاین استفاده شد. ابعاد شایستگی دیجیتال معلمان تربیت‌بدنی با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل نشان داد که معلمان تربیت بدنی پاسخ‌های بالایی به ابعاد سواد اطلاعاتی و داده‌ای، ارتباطات و همکاری و حل مسئله نشان می‌دهند، در حالی که پاسخ آنها به ابعاد امنیت و ایجاد محتوای دیجیتال کم است. شایستگی دیجیتال در تدریس باید یک مهارت اساسی در آموزش معلمان باشد، زیرا می‌تواند کسب شایستگی‌های دیگر را افزایش دهد و حتی می‌تواند به بهینه‌سازی اثربخشی فرآیندهای تدریس و یادگیری کمک کند. به ویژه در موضوع تربیت بدنی، بیش از هر چیز به معلمان و شایستگی دیجیتالی آنها بستگی دارد. برای همسو کردن این توانایی‌ها از طریق بهبود مهارت‌های دیجیتالی معلم که توسط مدرسه یا ادارات آموزش و پرورش مناطق از طریق کارگاه‌ها و آموزش حضوری، تلاش‌هایی لازم است.
کلیدواژه ها
فناوری، شایستگی دیجیتال، معلم، تربیت بدنی، مدرسه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر