مروری سیستماتیک بر تأثیر تمرینات ادراکی - حرکتی بر سواد حرکتی و ادراک بینایی دانش آموزان ابتدایی
کد مقاله : 1466-3RDPECONF
نویسندگان
سمیه کریم نیا عربی *1، علی محمدی2، مرتضی همایون نیا فیروزجا3
1دانشجوی ارشد رفتار حرکتی دانشگاه فرهنگیان نسیبه تهران
2گروه آموزش تربیت‌بدنی،، دانشگاه فرهنگیان، ،تهران، ایران
3گروه آموزش تربیت‌بدنی دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران
چکیده مقاله
هدف از این مطالعه، ارائه مروری سیستماتیک بر روی مقالات علمی موجود در زمینه تمرینات ادراکی - حرکتی به عنوان روشی امیدوارکننده در آموزش مهارت‌های ورزشی بود. در این پژوهش مروری سیستماتیک، پایگاه‌های داده علمی مانند ساینس دایرکت، گوگل‌اسکولار، پابمد، گنج ایرانداک و نورمگزین مورد جستجو قرار گرفتند. معیارهای ورود به مطالعه، مقالات منتشر شده در 5 سال اخیر بودند که به موضوعات مهارت‌های ادراکی - حرکتی، ادراک بینایی و سواد حرکتی پرداخته بودند. در نهایت، 15 مقاله با معیارهای ورود انتخاب و تحلیل شدند. نتایج این مطالعه مروری سیستماتیک نشان داد که تمرینات ادراکی - حرکتی تأثیر مثبتی در آموزش مهارت‌های ورزشی داشته و در تمامی ابعاد یادگیری (شناختی، عاطفی و حرکتی) در سواد حرکتی و ادراک بینایی، نتایج بسیار خوبی را نشان داده است. بر اساس یافته‌های این تحقیق، انجام پژوهش‌های بیشتر در زمینه بهینه‌سازی آموزش تربیت‌بدنی و تحقق اهداف عالی آن (افزایش سطح فعالیت بدنی دانش آموزان و سبک زندگی سالم) پیشنهاد می‌شود. نتایج مطالعات حاکی از آن است که تمرینات ادراکی - حرکتی می‌توانند به بهبود سواد حرکتی و ادراک بینایی در دانش آموزان دوره ابتدایی کمک کنند.
کلیدواژه ها
مهارت ادراکی - حرکتی، ادراک بینایی، سواد بدنی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر