کاوشی در مطالعات ورزش های فناورانه و استفاده در آموزش تربیت بدنی
کد مقاله : 1470-3RDPECONF (R2)
نویسندگان
ناصر غلامی *
دکتری مدیریت ورزشی، گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، ایران، تهران
چکیده مقاله
در این پژوهش، تحقیقات مرتبط با ورزش‌های فناورانه در ایران کاوش شد، با این هدف که نحوه استفاده از ورزش‌های فناورانه در آموزش تربیت بدنی مدارس و دانشگاه‌ها بررسی شود. جامعه آماری این مطالعه شامل مقالات منتشرشده از سال 2201 تا 2024 بود که از پایگاه‌های معتبر علمی فارسی‌زبان استخراج شدند. پس از مرحله غربالگری و حذف مقالاتی که داده‌های ناکافی داشتند و یا متن مقاله با عنوان ارتباط نداشت، مقالات نهایی انتخاب، بررسی و تحلیل شدند.
نتایج نشان می‌دهد که تعداد پژوهش‌های مرتبط با ورزش‌های فناورانه به‌ویژه پس از سال 2022 به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. اکثر این پژوهش‌ها بر حوزه‌های مدیریت و برنامه‌ریزی تمرکز دارند. این تحلیل نشان می‌دهد که باوجود افزایش علاقه به ورزش‌های فناورانه، خلأهای قابل توجهی در زمینه‌های روان‌شناختی، اجتماعی و اقتصادی این حوزه وجود دارد. توسعه چارچوب‌های نظری قوی‌تر، به‌کارگیری روش‌های تحقیق ترکیبی و توجه به ابعاد میان‌رشته‌ای می‌تواند به ارتقای کیفیت و گستردگی پژوهش‌های این حوزه کمک کند. همچنین در زمینه نحوه استفاده از ورزش‌های فناورانه در ارتقای آموزش تربیت بدنی در مدارس و دانشگاه‌ها توجهی نشده است. با توجه به تجربیات بدست آمده از دوره آموزش در دوره کرونا و پسا کرونا، پیشنهاد می‌شود، در تحقیقات آینده در خصوص نحوه استفاده از ورزش‌های فناورانه در راستای ارتقای کیفی و کمی آموزش تربیت بدنی و همچنین تعلیم و تربیت تمام ساحتی در مدارس و دانشگاه‌ها توجه بیشتری شود.
کلیدواژه ها
ورزش فناورانه، آموزش تربیت بدنی، ورزش الکترونیک
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر