بررسی رابطه اعتماد به نفس و پیشرفت تحصیلی با چاقی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه
کد مقاله : 1475-3RDPECONF (R3)
نویسندگان
حمید جعفریان یسار *1، محمد پناهی پاکیزه2، علی دبیری3
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان قم
2معاون توسعه منابع و امور دانشجویی پردیس حضرت معصومه قم
3کارشناس منابع انسانی و اتوماسیون اداری پردیس حضرت معصومه قم
چکیده مقاله
مقدمه: موضوع چاقی و اضافه وزن در دختران نوجوان موضوعی قابل توجه است. محققان و روان‌شناسان به رابطه اضافه وزن در دختران و رابطه آن با عزت نفس توجه کرده‌اند. هدف این مطالعه بررسی رابطه عزت نفس با وزن دختران نوجوان شهر قم است. روش‌شناسی: این تحقیق به روش توصیفی ـ همبستگی با جامعه آماری دختران نوجوان شهر قم و با نمونه آماری 236 نفر که از طریق جدول مورگان به دست آمده انجام شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه استاندارد سنجش عزت نفس کوپر اسمیت (دارای 58 گویه)، استفاده شد. این پرسشنامه دارای روایی و پایایی مطلوب است. یافته‌ها: بین عزت نفس (کلی) با وزن دختران 346/0- ؛ بین پیشرفت تحصیلی با وزن دختران نوجوان 134/0- همبستگی معکوس وجود دارد. نقش میانجیگیری پیشرفت تحصیلی دختران نوجوان در عزت نفس آنها نقش کاهشی است. به عبارت دیگر، با پایین آمدن پیشرفت تحصیلی تغییرات عزت نفس باتوجه به چاقی، کاهش می‌یابد. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج؛ می‌توان نتیجه گرفت که بین عزت نفس دختران نوجوان با وزن و پیشرفت تحصیلی آنها رابطه معناداری وجود داشته و ضروری است برنامه‌ریزان تغذیه، سلامت و روانشناسی به یافته‌های این مطالعه توجه نمایند.
کلیدواژه ها
عزت نفس، وزن، چاقی دختران، پیشرفت تحصیلی، دوره متوسطه.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر