| مقایسه تاثیر انواع روشهای یادگیری ضمنی و آشکار بر مهارت طنابزنی در کودکان اتیسم |
| کد مقاله : 1487-3RDPECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
نرجس جوان همت اباد *1، مهدی سهرابی2، علیرضا صابری کاخکی2 1دانشگاه 2دانشگاه فردوسی مشهد |
| چکیده مقاله |
| هدف از پژوهش حاضر مقایسهی تاثیر انواع روشهای یادگیری ضمنی (قیاس کلامی، دیداری) و آشکار بر اجرای مهارت طنابزنی در کودکان مبتلا به اتیسم بود. جامعه شرکتکنندگان شامل کودکان مبتلا به اتیسم شهر مشهد بودند که براساس نرمافزارG Pawer و با استناد به مقالات و با اندازهی اثر 30/0 و توان آماری 90/0 ، نمونه آماری تعداد 45 نفر انتخاب شدند. روش نمونهگیری در دسترس بود. بعد از اجرای پیشآزمون (اجرای طنابزنی در یک دقیقه)، افراد به صورت تصادفی به سه گروه 15 نفره (گروه قیاس دیداری، گروه قیاس کلامی و گروه یادگیری آشکار) تقسیم شدند. افرادی انتخاب شدند که تجربهی خاصی در طنابزنی نداشتند. شرکتکنندگان سه جلسه تمرینی را پشت سر گذاشتند و در هر جلسه 40 تکرار طنابزدن را انجام دادند. بعد از جلسات تمرینی پسآزمون، همانند پیشآزمون اجرا شد. نتایج حاصله از پژوهش نشان داد که: سه جلسه تمرین طنابزنی در گروه قیاس دیداری، قیاس کلامی و یادگیری آشکار بر اجرای طنابزنی تأثیر معناداری دارد (05/0>P). همچنین بین گروه-های پژوهش بعد از سه جلسه تمرین طنابزنی تفاوت معناداری به نفع گروه قیاس دیداری وجود دارد (05/0>P). یافته های این تحقیق پیشنهاد می کند تا مربیان در محیط های آموزشی، از مزایای یادگیری قیاسی دیداری برای کودکان اوتیسم، بهره بیشتری ببرند |
| کلیدواژه ها |
| یادگیری ضمنی، قیاس دیداری، قیاس کلامی، یادگیری آشکار، اوتیسم |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
