| خود پنداره ورزشی، مرور مطالعات انجام شده (1403_1380) |
| کد مقاله : 1494-3RDPECONF (R2) |
| نویسندگان |
|
سارا جنگی رودی1، تکتم نعمتی *2 1سارا جنگی رودی دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم ورزشی، گروه فیزیولوژی ورزشی کاربردی، مشهد، ایران 2استادیار، گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی14665-889 تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| در حوزهی ورزش، خودپنداره ورزشی نقش مهمی در موفقیت ورزشی، افزایش عزتنفس و بهبود تابآوری دارد. مطالعات متعددی نشان دادهاند که خودپندارهی مثبت باعث افزایش عملکرد ورزشی میشود و موفقیتهای ورزشی نیز به نوبهی خود موجب تقویت خودپنداره میگردند. برعکس، خودپنداره منفی میتواند منجر به کاهش انگیزه، اضطراب و در نهایت افت عملکرد شود. از این رو، درک و تحلیل خودپنداره ورزشی، نه تنها برای ورزشکاران، بلکه برای مربیان و پژوهشگران اهمیت دارد. عوامل مختلفی از جمله تجربیات گذشته، بازخوردهای ناشی از تعاملات اجتماعی و محیط ورزشی میتوانند بر خودپنداره ورزشی تأثیر بگذارند.. در این مقاله، به بررسی ابعاد مختلف خودپنداره ورزشی و عوامل مؤثر بر آن پرداخته میشود. این مقاله بر آن است که ضمن مرور نظام مند پژوهش های انجام شده در بیش از دو دهه گذشته، بر داشتن و یا نداشتن اثر به صورت مثبت و منفی بر روحیات افراد بپردازد. یافته ها نشان می دهد فعالیت بدنی بر خودپنداره دانش آموزان اثر دارد و افراد ورزشکار نگرش مثبت تر و اعتماد به نفس بالاتری در مقابل افراد غیرورزشکار دارند. پژوهشهای انجامشده بر روی ورزشکاران جوان و حرفهای حاکی از آن است که تجربههای ورزشی مثبت و دریافت بازخوردهای حمایتی از سوی مربیان و همتیمیها میتواند موجب افزایش خودپنداره شود. علاوه بر این، مشارکت در فعالیتهای ورزشی تأثیر بسزایی در افزایش عزتنفس و تقویت ابعاد اجتماعی و فیزیکی خودپنداره دارد. در همین راستا، مطالعات نشان دادهاند که کودکان و نوجوانانی که در فعالیتهای ورزشی شرکت میکنند، خودپندارهی بهتری نسبت به همسالان غیرورزشکار خود دارند. |
| کلیدواژه ها |
| عزت نفس، تقویت ابعاد اجتماعی، اضطراب،کودکان، نوجوانان |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
