بررسی اثرات مداخله چند ورزشی برابعاد مختلف سواد بدنی کودکان دبستانی
کد مقاله : 1501-3RDPECONF (R1)
نویسندگان
محدثه کلهر *1، مریم کاویانی2
1دانشجوی کارشناسی ارشد، یادگیری و کنترل حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی تهران،تهران، ایران.
2دکتری رفتار حرکتی ، استادیار دانشگاه شهید بهشتی ، دانشگاه شهید بهشتی ، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی ، گروه علوم رفتاری و شناختی در ورزش ، تهران ، ایران.
چکیده مقاله
کم‌تحرکی کودکان یک چالش جهانی است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و اختلالات روانشناختی را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. در این میان، سواد بدنی به عنوان مجموعه‌ای از انگیزه، اعتماد به نفس، شایستگی جسمانی، دانش و درک لازم برای مشارکت در فعالیت‌های بدنی در طول زندگی تعریف می‌شود سواد بدنی به عنوان یک مکانیزم کلیدی در کاهش بی ‌تحرکی در سطح جهانی شناخته شده است. مدارس به عنوان محیطی ایده‌آل برای اجرای برنامه‌های چند ورزشی شمار می‌روند. این برنامه‌ها با ترکیب فعالیت‌های متنوعی نظیر ژیمناستیک، هنرهای رزمی، مینی بسکتبال و دویدن، می‌توانند به طور همزمان مهارت‌های حرکتی بنیادی، آمادگی جسمانی و رشد روانی-اجتماعی کودکان را تقویت کنند. علاوه بر این، این برنامه‌ها با کاهش خطر تخصص‌گرایی زودهنگام در یک رشته ورزشی خاص، از آسیب‌های احتمالی ناشی از آن نیز جلوگیری می‌کنند. یافته‌های تحقیقات حاکی از آن است که مداخلات چند ورزشی به طور قابل توجهی سواد بدنی و آمادگی جسمانی کودکان را بهبود می‌بخشند و علاقه مادام‌العمر آنها به فعالیت بدنی و در نتیجه سلامت کلی آنها را افزایش می‌دهند. این مطالعه بر اهمیت ادغام فعالیت‌های جسمانی متنوع در برنامه‌های درسی مدارس به منظور ترویج سبک زندگی سالم و فعال تاکید می‌کند و هدف،آن ارائه راهکارهایی برای ارتقاء سواد بدنی در میان کودکان می باشد.
کلیدواژه ها
سواد بدنی، چندورزشی، مدل مهارت های ورزشی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر