بررسی و تحلیل دلالت های سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران مرتبط با راهنمای برنامه درسی حوزه تربیت و یادگیری سلامت و تربیت بدنی
کد مقاله : 1510-3RDPECONF
نویسندگان
امید جهانسوز *1، محسن حلاجی2، عباس اردستانی3
1عضو هیئت علمی رسمی
2عضو هییت علمی رسمی
3عضو هیئت علمی رسمی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
راهنمای برنامه درسی حوزه های تربیت و یادگیری، نقشه راه برنامه ریزان درسی برای پیداسازی سند برنامه درسی ملی است. هدف از انجام پژوهش بررسی و تحلیل دلالت های سند برنامه درسی ملی مرتبط با مولفه های راهنمای برنامه درسی حوزه تربیت و یادگیری سلامت و تربیت بدنی به منظور تولید این راهنما بود. پژوهش از نظر روش استدلالی با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی (رویکرد توصیفی – استنتاجی) و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل تمامی عبارت ها وگزاره های متن برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران و نمونه آماری برابر جامعه آماری در نظر گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها در سطح کمی از روش توصیفی و در سطح کیفی از روش تحلیل مقایسه ای استفاده شد. یافته ها در بخش کمی شامل 104 دلالت عام و 49 دلالت خاص برای راهنمای برنامه بود و در بخش کیفی استنباط محقق از دلالت ها در قالب مولفه های راهنمای برنامه حوزه شامل: منطق برنامه، شایستگی ها، محتوا، راهبردهای یاددهی- یادگیری، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، صلاحیت های اختصاصی معلم، منابع، امکانات، فضا و تجهیزات در دو مقوله اصلی دلالت های عام و خاص و در صورت امکان به تفکیک سلامت و تربیت بدنی ارائه شد.
کلیدواژه ها
برنامه درسی ملی، راهنمای برنامه درسی، سلامت و تربیت بدنی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر