شخصیت و ورزش؛ مروری نظام‌مند بر مطالعات انجام شده شخصیت معلمان موفق تربیت بدنی
کد مقاله : 1515-3RDPECONF (R1)
نویسندگان
حسین عباسی *1، تکتم نعمتی2، نیلوفر قاسمی3
1دبیر تربیت بدنی
2هیات علمی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، مشهد
3دانشجوی کارشناسی آموزش تربیت بدنی، پردیس هاشمی‌نژاد مشهد
چکیده مقاله
پژوهش‌های زیادی تاکنون در حوزه‌ی ورزش و تاثیر آن بر شخصیت صورت گرفته است. مطالعه حاضر به دنبال ارزیابی و مرور این پژوهش‌ها است. جامعه پژوهش مقاله حاضر، شامل مقاله‌های چاپ شده در نشریه‌های علمی _ پژوهشی داخل و خارج کشور به تعداد مجموعا 22 مقاله که در بازه زمانی 1991 تا 2022 میلادی نگاشته شده اند، است که ابعاد مختلف موضوع مقاله را در بر می‌گیرد. نحوه تعامل میان معلم و دانش آموز، یکی از مهم‌ترین جنبه‌های رفتاری در آموزش است که به دانش آموزان در تسهیل فرایند یادگیری کمک شایانی می‌کند. معلم، به عنوان کلیدی ترین رکن در سیستم آموزشی، نقش ویژه ای را در پیشرفت و موفقیت علم آموزان، چه در حیطه‌ی تحصیلی و چه در دیگر مراحل حیات آنان ایفا می‌کند. پژوهش‌های مختلف بیانگر این نکته است که عوامل شخصیتی از جمله توافق‌پذیری، گشودگی، آینده نگری ، برون گرایی و وظیفه شناسی ، بخش تفکیک ناپذیر شخصیت معلمان نمونه و موفق بوده اند که همواره بر رویکرد آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان تاثیر بسزایی داشته اند. این مقاله به منظور بررسی و تحلیل رابطه ی دو سویه ی ورزش و شخصیت و نقش ویژگی‌های رفتاری بر منش و کردار معلمان بویژه در آموزش تربیت‌بدنی ، تنظیم و نگاشته شده است؛ که طبق آن، ارجحیت معلمان زن تربیت بدنی در ویژگی های شخصیتی توافق پذیری، گشودگی، آینده نگری و وظیفه شناسی و برتری معلمان مرد تربیت‌بدنی در برون‌گرایی، اعتماد به نفس و رضایت شغلی بیشتر را تایید و تصدیق می‌کند.
کلیدواژه ها
تربیت بدنی، شخصیت، معلمان موفق، یادگیری و ورزش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر