| مقایسه عملکرد حرکتی و آمادگی جسمانی گروه های مختلف دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر |
| کد مقاله : 1520-3RDPECONF |
| نویسندگان |
|
احمد حسن زاده *، محسن کریم زندی، علی عموزاده، رحمان امیری اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان |
| چکیده مقاله |
| مطالعه حاضر با هدف مقایسه عملکرد حرکتی و آمادگی جسمانی گروه های مختلف دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان پسر کم توان ذهنی آموزش پذیر (با و بدون اختلال هماهنگی رشدی و سندرم داون) استان گیلان شهر رشت تشکیل دادند که از این میان 60 نفر انتخاب شده و به صورت تصادفی در سه گروه قرار گرفتند. در این مطالعه تعادل ایستا با آزمون Standing on one leg، تعادل پویا با آزمون Balance Pick up Cans Dynamic R and L، سرعت راه رفتن با آزمون 25 فوت راه رفتن، طول گام با آزمون ترسیم کف پا با پودر گچ، آمادگی قلبی-تنفسی با آزمون One-Mile Run-Walk، قدرت عضلانی با آزمون Trunk lift، استقامت عضلانی با آزمون The 30 s chair stand (30sCS) ارزیابی شد. به منظور مقایسه تفاوت های بین گروه ها از آزمون آنوا (ANOVA) و آزمون تعقیبی LSD استفاده شد. نتایج حاصل از این مطالعه در زمینه مقایسه بین گروه ها نشان داد که تفاوت معنی داری بین سه گروه در متغیر تعادل ایستا در پای راست و پای چپ، تعادل پویا، سرعت راه رفتن، طول گام، آمادگی قلبی-تنفسی، قدرت عضلانی و استقامت عضلانی وجود دارد (05/0>p). بر اساس نتایج تحقیق، توجه بیشتر به گروه سندرم داون در ارائه برنامه های تمرینی و مراقبتی در جهت بهبود عملکرد حرکتی و فاکتورهای آمادگی جسمانی مرتبط با سلامتی مورد تاکید می باشد. |
| کلیدواژه ها |
| کم توانی ذهنی، سندرم داون، عملکرد حرکتی، آمادگی جسمانی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
