| فعالیتهای فیزیکی در کلاس درس؛ معجزهای برای ذهن و بدن |
| کد مقاله : 1527-3RDPECONF |
| نویسندگان |
|
علیه متاجی نیم ور *1، رفائیل آزادیان دلسم2 1مدرس دانشگاه فرهنگیان مازندران 2عضو هیأت علمی |
| چکیده مقاله |
| فعالیتهای فیزیکی در کلاس درس نهتنها به بهبود سلامت جسمانی دانشآموزان کمک میکنند، بلکه تأثیر قابلتوجهی بر عملکرد شناختی، تمرکز، رفتارهای مرتبط با تکلیف و نتایج تحصیلی دارند. مطالعات اخیر نشان دادهاند که ترکیب فعالیتهای بدنی با فرآیند یادگیری میتواند باعث افزایش تولید سلولهای عصبی، بهبود تواناییهای اجرایی مغز و ارتقای مهارتهای شناختی شود. در مقابل، افزایش رفتارهای کمتحرک در محیطهای آموزشی، که عمدتاً ناشی از روشهای تدریس سنتی و تأکید بر آموزش نشسته است، منجر به کاهش مشارکت دانشآموزان، کاهش انگیزه یادگیری و افزایش مشکلات جسمی مانند چاقی شده است. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر گنجاندن فعالیتهای فیزیکی در کلاسهای درسی، موانع اجرای آن و راهکارهای پیشنهادی برای بهبود یادگیری و سلامت دانشآموزان انجام شده است. نتایج نشان میدهد که فعالیتهای فیزیکی در کلاس میتوانند نهتنها زمان نشستن دانشآموزان را کاهش دهند، بلکه موجب بهبود خلقوخو، افزایش تعاملات اجتماعی، کاهش استرس و افزایش مشارکت آنها در فرآیند یادگیری شوند. با این حال، موانعی همچون محدودیتهای زمانی، نبود زیرساختهای لازم، نگرانی درباره نظم کلاس و عدم آگاهی کافی معلمان درباره مزایای این روشها، اجرای این برنامهها را با چالش مواجه کرده است. در راستای بهبود این وضعیت، پیشنهاد میشود که سیاستگذاران آموزشی، مدیران مدارس و معلمان با اتخاذ رویکردی جامع، فعالیتهای بدنی را بهعنوان بخشی از برنامههای درسی در نظر بگیرند. این امر میتواند از طریق طراحی دورههای آموزشی برای معلمان، توسعه روشهای تدریس فعال، استفاده از ابزارهای یادگیری مبتنی بر حرکت، و تأمین فضا و امکانات لازم در مدارس عملی شود. |
| کلیدواژه ها |
| فعالیت بدنی در کلاس درس، یادگیری فعال، سلامت دانشآموزان، عملکرد تحصیلی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |
