غنی سازی محرک ها برای رشد حرکتی کودکان پیش دبستانی: نقش خواهر و برادر
کد مقاله : 1530-3RDPECONF (R1)
نویسندگان
محدثه بخش *1، معصومه شجاعی2، افخم دانشفر3
1گروه رفتارحرکتی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه الزهرا تهران ایران
2دانشیار،گروه رفتار حرکتی،دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
3دانشیار ،گروه رفتار حرکتی،دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا ، تهران ، ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر خواهر و برادر بر غنی سازی محرک ها و رشد حرکتی کودکان پیش دبستانی و با استفاده از طرح پژوهش علّی – مقایسه ای انجام شد. شرکت کنندگان 80 کودک سالم پیش دبستانی در دامنه سنی 3 تا 6 سال (34دختر و46 پسر) بودند که به طور تصادفی خوشه ای از 3 مهدکودک شهرستان بجستان در دو گروه تک فرزند (41 کودک) و دارای خواهر و برادر (38 کودک) انتخاب شدند. رشد حرکتی با استفاده از پرسشنامه سنین و مراحل 3 اندازه گیری شد و امتیازات بخش حرکات ظریف و درشت و امتیاز کل بخش حرکتی در دو گروه کودکان خانواده های تک فرزند و دارای چند فرزند با استفاده از آزمون یو من – ویتنی در سطح معنی داری کمتر از 05/0 مقایسه گردید. مطابق نتایج، هر چند میانگین رتبه حرکات درشت و نمره کل کودکان تک فرزند بیشتر از کودکان خانواده های چند فرزندی بود، ولی تفاوت معنی داری بین حرکات درشت، ظریف و نمره کل بخش حرکتی کودکان پیش دبستانی خانواده های تک فرزند و چند فرزند وجود نداشت. بنابراین به نظر می رسد تعداد فرزندان خانواده اثر معنی داری بر رشد حرکتی کودکان پیش دبستانی ندارد.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: پرسشنامه سنین و مراحل، تعداد فرزندان خانواده، توانش حرکتی، خواهر برادر، فرزندآوری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر