تحلیل مضمون راهبردهای طرح حیاط پویا با رویکرد توسعه سلامت دانش اموزان
کد مقاله : 1551-3RDPECONF (R1)
نویسندگان
محممدولی رسولی *1، تقی عاشوری2، میثم عسگرشمسی3
1کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران، استادیار معلم آموزش و پرورش مازندران، نکا
2مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
3دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور تهران، دانشیار معلم آموزش و پرورش مازندران، تنکابن
چکیده مقاله
طرح حیاط پویا یک طرح بسیار موفق و مؤثر در گسترش فضای باز و فعالیت‌های جسمانی دانش‌آموزان در مدارس سراسر جهان است. از این رو هدف پژوهش تحلیل مضمون (تماتیک) راهبردهای مؤثر بر توسعه طرح حیاط پویا در مدارس استان مازندران بود. روش پژوهش از نظر راهبرد کیفی با طرح پژوهش اکتشافی و از نظر مسیر اجرا روش تحلیل مضمون و هدف کاربردی- توسعه‌ای (نظری) بود. با 24 صاحب‌نظران علمی و اجرایی در آموزش تربیت‌بدنی دانش‌آموزان مصاحبه انجام شد. در نتایج کیفی پژوهش 3 مضمون (تم) اصلی راهبردهای توسعه طرح حیاط پویا به ترتیب اهمیت: راهبردهای کلان، میانی و فردی، در 16 مضمون فرعی، جهت توسعۀ طرح حیاط پویای مدارس استان مازندران تبیین شد. در نهایت، برای دستیابی به نتایج مطلوب، ضروری است که تمامی ذی‌نفعان، از جمله وزارت ‌آموزش و پرورش، معلمان، مدیران و والدین، به طور فعال در اجرای این طرح مشارکت داشته باشند. زیرا توسعۀ طرح حیاط پویا در مدارس استان مازندران مستلزم اصلاحات مدیریتی، سازمانی، طراحی و ساختاری با راهبردهای فردی، میانی و کلان است تا به بهبود کیفیت زندگی دانش‌آموزان و ارتقاء سلامت جسمی و روانی آن‌ها و تحقق اهداف توسعه پایدار در آموزش و پرورش منجر شود.
کلیدواژه ها
طرح حیاط پویا، تحلیل مضمون، سلامت جسمی و روانی، کیفیت زندگی دانش‌آموزان، راهبردها.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر