| بررسی اثربخشی فعالیت های بدنی منتخب بر انجام مهارت های روزمره کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی سنین مدرسه |
| کد مقاله : 1555-3RDPECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
سمیرا جاویدی *1، زهرا آقائی بجستان2 1آموزش و پرورش 2دبیر آموزش و پرورش |
| چکیده مقاله |
| کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی معمولاً مشکلاتی را در عملکرد حرکتی تجربه می کنند. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر فعالیت بدنی منتخب بر بهبود توانایی در انجام امور روزمره در سنین مدرسه برای کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی است . این اختلال مشارکت در فعالیت های روزمره زندگی را محدود می کند و عملکردتحصیلی را تحت تاثیر قرار می دهد. به نظر می رسد که آنها در حین بازی انرژی بیشتری مصرف می کنند و اغلب اعتماد به نفس پایین، مشکلات عاطفی و رفتاری ثانویه را تجربه می کنند. اختلالات حرکتی ظریف و درشت، مشکلات برنامه ریزی و عدم یکپارچگی حسی، شرکت فعال کودک را در یک فعالیت یا بازی دچار مشکل میکند. در این مرور توصیفی ازپایگاه های اطلاعاتی معتبر چون pubmed ’Elsevier’ Google scholar science direct’ research gate’مقالاتی که در مورد تاثیر مداخلات حرکتی بر روی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی، بین سالهای 2017 تا 2024 بودند انتخاب شد، نتایج نشان میدهند تشخیص زود هنگام این اختلال و افزایش دانش معلمان و داشتن برنامه های جامع درمانی و استفاده از مداخلات حرکتی مناسب می تواند سبب بهبود این کودکان شده و فلذا مداخله فعالیت های بدنی در مدرسه در بهبود مهارتهای حرکتی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی تأثیر مثبت دارد که میتواند موجب بهبود مشکلات حرکتی و روابط اجتماعی-عاطفی و افزایش کیفیت زندگی این کودکان گردد. |
| کلیدواژه ها |
| اختلال هماهنگی رشدی،فعالیت بدنی منتخب، مهارت های روزمره، عملکرد تحصیلی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
